Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att terminerna 1-4 är godkända, och att moment 1 i OM152B är godkänt samt att moment projektplansseminarium i kurs OM153B är godkänt.
HSOMA / Omvårdnad
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 61-90. Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Kursens innehåll är fördelat över 5 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Reflektion ingår som pedagogisk metod för att kunna utveckla ett empatiskt och etiskt förhållningssätt. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) genomförs där undervisning under kvällar, nätter och helger ingår (delkurs 1, 2, 3). Kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik samt jämställdhet och hållbarhet diskuteras kritiskt i förhållande till omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll. Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper, färdigheter och erfarenheter för att självständigt kunna utföra personcentrerad omvårdnad samt ordinerad medicinsk behandling till personer med olika sjukdomstillstånd. Studenten ska också utveckla kunskap för att självständigt kunna leda omvårdnadsarbetet, identifiera omvårdnadsbehov, planera, genomföra samt utvärdera omvårdnadsåtgärder vid sjukdom och vid förebyggande av sjukdom och ohälsa.
Kursen består av 5 delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår VFU på somatisk vårdavdelning. Studenten leder och fördelar arbetet i vårdteamet, genom VFU och strukturerade läraktiviteter tillämpas och fördjupas förmågan till interprofessionellt samarbete. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap, arbetsledning och patientsäkerhet i delkursen. Organdonation och dialysvård belyses. Den preventiva, kurativa, stabiliserande, stödjande och palliativa omvårdnaden fördjupas och omvårdnadsprocessen tillämpas för en grupp patienter med olika komplexitet i sitt sjukdomstillstånd, svårt sjuka och döende. Även ordinerad medicinsk behandling utförs för dessa patienter. Omvårdnaden dokumenteras och utförs enligt gällande författningar och riktlinjer.
Delkurs 2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses omvårdnad vid akuta tillstånd inom pre- och hospital akutsjukvård, intensivvård, operations- och
anestesisjukvård. Teoretisk introduktion till omvårdnad inom respektive specialistområde ges. I delkursen ingår VFU, där studenterna ska träna förmågan att observera vitala tecken, göra prioriteringar av vårdbehov prehospitalt och på sjukhus utifrån ABCDE konceptet. Vidare tränas att kommunicera i det korta mötet samt reflexion över personcentrerad vård och etiska dilemman i den utsatta situation som patient och närstående befinner sig i.
Studenten ska också reflektera över sjuksköterskans roll i omvårdnadsarbetet. I katastrofmedicin belyses såväl den medicinska som den omvårdnadsinriktade handlingsberedskapen inför olika slags katastrofer. Principer för samhällets katastroforganisation ur ett nationellt och internationellt perspektiv belyses. Principer för skadediagnostik och prioritering av skadade exemplifieras liksom sjukhusens beredskap inför katastroflarm.
Delkurs 3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 9 hp
Delkursens innehåll
Vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap och patientsäkerhet i delkursen. Samverkan mellan hälso- och sjukvård, socialtjänst och närstående/anhöriga betonas och utgångspunkten är vårdtagares vårdförlopp och vård som utförs i vårdtagares hem. Empatisk kommunikation och förhållningssätt samt patientinflytande och samverkan med närstående betonas där den personcentrerade vården och våld i nära relationer tydliggöras. Vidare presenteras och behandlas palliativ vård med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med hänsyn till fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov.
Delkurs 4. Handledning VI, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår en fördjupning i grupphandledningens teori och praktik. Didaktik diskuteras samt pedagogiska aspekter betydelsefulla för handledning i omvårdnad. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- planera och självständigt leda omvårdnadsarbetet i vårdteamet samt samverka interprofessionellt,
- kommunicera professionellt såväl med vårdteamen i vårdkedjan som med patient och närstående på respektfullt, lyhört och empatiskt sätt,
- tillämpa, kritiskt granska och självständigt dokumentera den individuella omvårdnadsprocessen utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
- identifiera vård- och omvårdnadsbehov, upprätta omvårdnadsplan samt utföra och utvärdera omvårdnad och behandling ur ett personcentrerat, jämställt, etiskt, patientsäkert och hållbart perspektiv, i samverkan med patient och närstående
- informera och undervisa patient, närstående och medarbetare samt följa upp informationen,
- förbereda, verkställa och informera om medicinska ordinationer inklusive läkemedelshantering med tillämpning av kunskaper inom farmakologi,
- motivera och tillämpa användning av relevanta författningar,
- reflektera över egen självkännedom, empatisk förmåga, och över eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin egen kompetens, och
- kritiskt granska, analysera och forskningsanknyta förekommande händelse i vården samt redogöra för vilka åtgärder dessa bör föranleda.
Delkurs 2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för betydelsen av fria luftvägar och observationer av vitala tecken samt beskriva prioritering av vårdinsatser utifrån ABCDE konceptet,
- utföra omvårdnad under handledning utifrån ett patientsäkert och etiskt perspektiv samt skapa en professionell patientrelation med fokus på det korta mötet och
- reflektera kring personcentrerad vård i det korta mötet.
Delkurs 3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 9 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera, planera, utföra och utvärdera omvårdnad samt medicinsk behandling under handledning utifrån ett personcentrerat, patientsäkert samt etiskt perspektiv i samverkan med patient, närstående och vårdteamet inom region och kommun,
- tillämpa, kritiskt granska och dokumentera den individuella omvårdnadsprocessen utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet samt riktlinjer och lagstiftning,
- kommunicera med och informera samt undervisa patient, närstående, medarbetare och student samt följa upp informationen,
- reflektera över egen självkännedom, empatisk förmåga, och över eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin egen kompetens och förhållningssätt, och
- redogöra för palliativ och säker vård med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med beaktan av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov i en hemsjukvårdskontext.
Delkurs 4. Handledning VI, 1 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- tillämpa och utvärdera handledning både individuellt och i grupp
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- tillämpa läkemedelsberäkning gällande: enhetsomvandling, relationsberäkning gällande verksam substans, spädningsberäkningar, infusionshastighet, procent, medicinska gaser och iordningställande av infusion med koncentrattillsatser.
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar (lärandemål 3 och 9) och obligatorisk VFU på somatisk vårdavdelning (lärandemål 1-8). I delkursen ingår även under VFU en obligatorisk presentation av vetenskapligt arbete (lärandemål 9). Deltagande i introduktionsföreläsning till grupparbete samt grupparbete fokuserat på patientsäkerhet är obligatoriska moment (lärandemål 9).
Delkurs 2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår obligatoriska verksamhetsanpassade introduktioner och obligatorisk VFU på specialistavdelningar inom området akutsjukvård (lärandemål 1-3).
Delkurs 3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 9 hp
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår obligatoriska verksamhetsanpassade introduktioner, obligatorisk VFU inom hemsjukvård samt obligatorisk föreläsning om säker vård i hemmet (Lärandemål 1-5). Obligatoriska integrerade workshops med fokus på palliativ vård och kommunikation för att träna ett empatiskt professionellt förhållningssätt (lärandemål 4). För att träna lärandemål 2-3 gör studenten en obligatorisk strukturerad läraktivitet utifrån omvårdnadsprocessens struktur och upprättar en vårdplan i tillsammans med patient och närstående. Läraktiviteten redovisas vid utvecklingssamtalet under VFU.
Delkurs 4. Handledning VI, 1 hp
Delkursens arbetsformer
Lärandemålet uppnås genom webbaserad introduktion och obligatorisk grupphandledning i omvårdnad enligt progressionsspåret.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1 hp
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemål 1 i delkursen.
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1-8 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom somatisk vård där kunskaper och färdigheter samt professionellt och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier. Lärandemål 1 examineras även individuellt genom deltagande i obligatoriska interprofessionella läraktiviteter. Eventuell frånvaro från obligatoriska interprofessionella läraktiviteter kompletteras genom individuell skriftlig kompletteringsuppgift. Lärandemål 7 examineras även genom en individuell digital tentamen moment Författningskunskap där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att kunna motivera tillämpning av relevanta författningar.
Lärandemål 9 med fokus på säker vård examineras individuellt genom patientfall som redovisas skriftligt och muntligt. Fokus vid bedömningen är inriktat mot studentens förmåga att kritiskt granska och analysera specifika åtgärder inom ramen för en vårdhändelse utifrån ett forskningsanknutet perspektiv. Eventuell frånvaro från den muntliga presentationen kompletteras genom att den genomförs vid annat tillfälle. Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledning. Vid eventuell frånvaro från obligatorisk föreläsningen och obligatoriskt grupparbetet kopplat till moment Säker vård kompletteras enligt beslut av examinator via skriftlig inlämningsuppgift om inte nytt tillfälle kan organiseras under terminstid. Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubrik Rätt till omprov.
I delkursen ges betygen Underkänd eller Godkänd. För godkänt betyg på delkursen krävs genomförda obligatoriska moment samt godkänt betyg på samtliga examinationer i delkursen.
Delkurs 2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-3 vid figurantsimulering där studentens prestationer bedöms individuellt och där fokus för bedömningen avser studentens förmåga att redogöra för relevant bedömning och omhändertagande av patienter med olika akuta tillstånd. Lärandemål 2 examineras även genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom akutsjukvård där kunskap, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån "Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom akutsjukvård". Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledning. Eventuell frånvaro från VFU kompletteras enligt information under rubriken Rätt till omprov.
Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompletteras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
I delkursen ges betygen Underkänd eller Godkänd. För godkänt betyg på delkursen krävs genomförda obligatoriska moment samt godkänt betyg på samtliga examinationer i delkursen.
Delkurs 3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 9 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-4 genom obligatorisk VFU inom hemsjukvård där en individuell bedömning av studentens prestationer i VFU genomförs, kunskaper och färdigheter samt professionellt och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier. Eventuell frånvaro från VFU kompletteras enligt information under ovanstående rubrik Rätt till omtentamen. Lärandemålen 1,2 och 4,5 examineras genom skriftlig individuell inlämningsuppgift: Examination - Hemsjukvård med fokus på palliativ vård med fokus på studentens förmåga att i en hemsjukvårdskontext redogöra för palliativ och säker vård med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med beaktande av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledning.
Eventuell frånvaro från obligatoriska föreläsningar och workshops kompletteras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid. Eventuell frånvaro från VFU kompletteras enligt information under rubriken Rätt till omprov.
I delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För godkänt betyg på delkursen krävs genomförda obligatoriska moment samt godkänt betyg på samtliga examinationer i delkursen. För väl godkänt betyg krävs utöver vad som krävs för godkänt betyg även väl godkänt betyg på den skriftliga individuella inlämningsuppgiften.
Delkurs 4. Handledning VI, 1 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att reflektera över tillämpning och utvärdering av handledning både individuellt och i grupp. Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledning. Eventuell frånvaro från obligatoriska arbetsformer kompletteras enligt beslut av examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
I delkursen ges betygen Underkänd eller Godkänd. För godkänt betyg på delkursen krävs genomförda obligatoriska moment samt godkänt betyg på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften i delkursen.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet genom individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade. I delkursen ges betygen Underkänd eller Godkänd. För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på examinationen i delkursen.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 3 moment Examination - Hemsjukvård med fokus på palliativ vård, ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurserna 1-2 och 4-5 ges betygen Underkänd eller Godkänd. För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs utöver vad som angetts för betyget Godkänd även att betyget Väl godkänd erhållits i moment: Hemsjukvård med fokus på palliativ vård i delkurs 3. Specifika bedömningskriterier för samtliga examinationer presenteras i kursens studiehandledning.
Rätt till omprov
Student som underkänts i teoretiska prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske.
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Gemensam litteratur för delkurser 1,2,3 och 4
Ekwall A, Jansson AM, (red) (2016) Omvårdnad & medicin. Lund, Studentlitteratur. 640 s.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS). Elektronisk resurs.
Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. 896 s.
ICN etisk kod för sjuksköterskor. Elektronisk resurs.
Kumlien C, Rystedt (red), (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
Leksell J, Lepp M (red) (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (2:a upplagan). Stockholm: Liber. 354 s.
Vårdhandboken. Elektronisk resurs.
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. (upplaga 2) Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. 313 s.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
Delkurs 2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Almerud Österberg S, Nordgren L, (2012) Akut vård ur ett patientperspektiv. Lund: Studentlitteratur. 102 s.
MacKway-Jones K, (2014) MIMMS - på svenska: Praktisk ledning av sjukvård vid en större skadehändelse. Lund: Studentlitteratur, 189 s.
Vetenskapliga artiklar omfattande omkring 20 sidor tillkommer som anges i studiehandledningen.
Delkurs 3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 9 hp
Ekstedt M, Flink M (red) (2019) Hemsjukvård – olika perspektiv på trygg och säker vård. Stockholm: Liber. 443 s.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
Delkurs 4. Handledning VI, 1 hp
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 s.
Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1 hp
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14). En skriftlig och muntlig programutvärdering genomförs under kursens sista vecka på kursen. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.