Grundnivå
60 hp med successiv fördjupning inom huvudområdet IMER (IMER I samt IMER II: The Challanges of Ethic Diversity och IMER II: Europe and International Migration)
KSIMI Internationell migration och etniska relationer
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen infår i huvudområdet Internationell migration och etniska relationer på kandidatnivå (61-90 hp) och kan ingå i en generell examen med huvudområdet IMER.
Modul I - Forskningsmetodologi
Modulen inkluderar de mest väsentliga forskningsmetoderna inom IMER, såsom statistik, jämförande analys, case studies och textanalys, med uppmärksamhet för filosofiska och teoretiska grunder samt för metoder och tekniker för datainsamling.
Modul II - Kandidatuppsats
Kandidatuppsatsen är ett handlett projekt. Handledningen görs individuellt och inkluderar seminarier med handledaren samt opposition och försvar av uppsatsen.
Modul I - Forskningsmetodologi
Efter avslutad modul ska studenten kunna:
- Beskriva huvuddragen av olika metoder inom IMER-forskning
- Beskriva centrala filosofiska och teoretiska gruder inom olika metoder inom IMER-forskning
- Bedöma styrkor och svagheter i olika metoder inom IMER-forskning
- Bedöma relevans och användbarhet av olika metoder inom IMER-forskning relaterat till frågeställning och syftet med forskningen
- Bedöma relevans och pålitlighet av olika former av datainsamling för ett givet forskningsämne och syfte
- Visa förståelse för metoders betydelse för olika filosofiska och teoretiska utgångspunkter
- Visa fördjupad förmåga att analysera och kritiskt utvärdera framstegen inom IMER-forskning
- Formulera ett väl avgränsat forskningsområde och länka detta till lämplig forskningsmetod
- Planera ett mindre flrskningsprojekt
- Analysera, diskuttera och jämföra forskningsprojekt på ett kritiskt och konstruktivt sätt
Modul II - Kandidatuppsats
Efter avslutad modul ska studenten kunna:
- Visa fördjupad förståelse för centrala metoder och koncept inom IMER-området
- Inom angivna tidsramar framställa och presentera en uppsats som möter kraven för god forskningssed inom samhällsvetenskap och/eller humaniora
- Bedöma de akademiska, samhälleliga och etiska implikationerna av uppsatsen
- Presentera forskningsresultaten i en uppsats med adekvat språk och format
- Agera opponent och respondent vid ett vetenskapligt uppsatsseminarium
- Genom uppsatsen visa på välutvecklad förståelse för grundläggande kritisk och vetenskaplig användning av teorier inom samhällsvetenskap och/eller humaniora
Modul I - Forskningsmetodologi
Föreläsningar, seminarier och självständiga studier
Modul II - Kandidatuppsats
Handledning, seminarier och uppsatsskrivande.
Studenter som inte slutför uppsatsskrivandet inom nominell studietid är inte berättigade fortsatt handledning.
Modul I - Forskningsmetodologi
Modulen examineras genom (a) akrivt deltagande och presentation av skrivna texter vid seminarier (4 hp) och genom (b) ett individuellt paper (10 hp)
Modul II - Kandidatuppsats
Modulen examineras genom en individuell kandidatuppsats (15 hp) som försvaras vid ett oppositionsseminarium, samt agerandet som opponent för en annan students uppsats (1 hp).
Module I – Research Methodology (14 credits)
• Cresswell, John W. & Crewell, J David, (latest edition) Research Design – Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Los Angeles: SAGE Publications.
• Moses, Jonathon, Knutsen, Torbjorn L (latest edition) Ways of Knowing, Competing Methodologies in Social and Political Research, Hampshire: Palgrave.
• Okasha, Samir, (latest edition) Philosophy of Science: a very short introduction, Oxford: Oxford University Press
• Silverman, David (latest edition) Interpreting Qualitative Data, London: SAGE publications.
+ Course portfolios with extended reading on different methodologies and resources for data collection.
Module II – Bachelor Thesis
Literature is chosen in agreement with the project supervisor.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.