Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola

Engelsk benämning

Childhood and Education: Pedagogy and Music in Preschool

Kurskod

FO261A

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för förskollärarprogrammet

Inrättandedatum

2023-12-05

Fastställandedatum

2023-12-05

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska få grundläggande kunskaper om pedagogik och musik i förskola samt en förståelse för förskolans värdegrund och uppdrag.

I denna kurs ges en introduktion till pedagogikämnet och till förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag. Utbildning i förskolan studeras utifrån olika pedagogiska perspektiv där omsorg, lek, lärande och undervisning utgör grund för förståelse för förskolan som institution. Därtill planeras, genomförs och diskuteras en sångaktivitet. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

1. Redogöra för vad pedagogik som ämne och praktik med relevans för förskolan kan vara,
2. Redogöra för förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag
3. Planera och leda en sångaktivitet med utgångspunkt i en tänkt pedagogisk miljö

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Salstentamen (Sit-In-Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.

Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1.

Kurslitteratur

Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber (212 s)

Hahne, Ingemar (red.) (2023). Våra bästa barnvisor. 4. Uppl. Danderyd: Notfabriken. (312 s.)

Nilsson Sjöberg, Mattias (red.) (2023). Pedagogik som vetenskap: en inbjudan. 2. Uppl. Malmö: Gleerups (212 s)

Riddersporre, Bim & Stier, Jonas (2021). Förskollärarens pedagogiska ledarskap. Lund: Studentlitteratur (136 s)

Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s.)

Vikingsen, Katinka (2020). Rum för lärande. Stockholm: Lärarförlaget (328 s)

Øksnes, Maria & Sundsdal, Einar (2017). Leklust i förskolan: främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia Fortbildning (127 s)

Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.