Avancerad nivå
Genomgångna kurser: EL617E English and Education: Sociolinguistics
Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla ett teoretiskt tänkande kring innehålls- och språkintegrerat lärande.
Kursen fokuserar innehålls- och språkintegrerat arbete, dess teoretiska bas samt praktiska tillämpningar ur ett gymnasieperspektiv. Kursen betonar att språkutveckling på gymnasiet till stor del handlar om att elever utvecklar en genremässig bredd i samtal, tal, läsning, lyssnande och skrivande. Kursen tar upp betydelsen av ett akademiskt ordförråd för valet av texter och uppgifter.
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- förklara principerna för innehålls- och språkintegrerat lärande
- kritiskt värdera vad innehålls- respektive språkstyrda språkinlärningsmodeller innebär för förhållandet mellan innehåll och språk samt elevers lärande och lärares undervisning med utgångspunkt i relevant teori och forskning
- planera, bedöma och kritiskt värdera en tvärämnesinriktad pedagogisk planering som bygger på principerna om innehålls- och språkintegrerat lärande
- kommunicera resultatet av den pedagogiska planeringen i en akademisk kontext.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Kursen examineras på följande sätt:
Prov 1: Skriftlig pedagogisk planering (Written Pedagogical Plan), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntligt anförande (Paper Presentation), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s).
Olsson, Eva (2015). Progress in English academic vocabulary use in writing among CLIL and non-CLIL students in Sweden. Moderna språk 2, 51–74.
Forskningsartiklar om CLIL och ordinlärning, ca 400 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Innehålls- och språkintegrerat lärande