UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

English and Education: Content and Language Integrated Learning

Engelsk benämning

English and Education: Content and Language Integrated Learning

Kurskod

EL618E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2022-05-25

Fastställandedatum

2024-04-16

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser: EL617E English and Education: Sociolinguistics

Huvudområde

LAENL / Engelska och lärande

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla ett teoretiskt tänkande kring innehålls- och språkintegrerat lärande.

Kursen fokuserar innehålls- och språkintegrerat arbete, dess teoretiska bas samt praktiska tillämpningar ur ett gymnasieperspektiv. Kursen betonar att språkutveckling på gymnasiet till stor del handlar om att elever utvecklar en genremässig bredd i samtal, tal, läsning, lyssnande och skrivande. Kursen tar upp betydelsen av ett akademiskt ordförråd för valet av texter och uppgifter.

Lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  1. förklara principerna för innehålls- och språkintegrerat lärande
  2. kritiskt värdera vad innehålls- respektive språkstyrda språkinlärningsmodeller innebär för förhållandet mellan innehåll och språk samt elevers lärande och lärares undervisning med utgångspunkt i relevant teori och forskning
  3. planera, bedöma och kritiskt värdera en tvärämnesinriktad pedagogisk planering som bygger på principerna om innehålls- och språkintegrerat lärande
  4. kommunicera resultatet av den pedagogiska planeringen i en akademisk kontext.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.

Bedömningsformer

Kursen examineras på följande sätt:

Prov 1: Skriftlig pedagogisk planering (Written Pedagogical Plan), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.

Prov 2: Muntligt anförande (Paper Presentation), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s).

Olsson, Eva (2015). Progress in English academic vocabulary use in writing among CLIL and non-CLIL students in Sweden. Moderna språk 2, 51–74.

Forskningsartiklar om CLIL och ordinlärning, ca 400 sidor.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Innehålls- och språkintegrerat lärande