Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kompetens att undervisa skolår 4-6 i NO och teknik. Naturvetenskapens och teknikens karaktär identifieras samt argument för skolans ämnen NO och teknik diskuteras.
Tekniska system och deras komponenter, teknikens historia samt teknikens roll i samhället behandlas. I biologin behandlas ekosystem, livets utveckling och livsformer. I kemi behandlas reaktioner och ämnens löslighet, samt fasövergångar. I fysik behandlas materia, kraft, meterologi och astronomiska fenomen. Elevers begreppsförståelse i förhållande till naturvetenskap behandlas i samband med kursens ämnesinnehåll. De naturvetenskapliga och tekniska arbetssätten genomsyrar kursen genom att studenten förväntas arbetar med egna undersökningar, konstruktioner, laborationer, exkursioner och studiebesök.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva naturvetenskapernas och teknikens karaktärer, samt argumentera för rollen dessa har i skolans årskurs 4-6 (1hp)
- i teknikämnet, utifrån egna konstruktioner beskriva tekniska system, deras uppbyggnad och funktion med hjälp av relevanta tekniska begrepp och uttrycksformer (3,5hp)
- i ämnet biologi beskriva och exemplifiera ekosystem, olika livsformers livsbetingelser, samt redogöra för naturvetenskapens förklaring till livets utveckling på jorden (3,5hp)
- i ämnet kemi redogöra för olika ämnens uppbyggnad, egenskaper, omvandlingar och spridning – främst vatten, luft och metaller (3,5hp)
- i fysik redogöra för fysikaliska fenomen, främst krafter, tryck, meterologi och astronomi (3,5hp)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, exkursioner, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Studiebesök, exkursioner och litteraturseminarier är obligatoriska moment i kursen.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation) 1hp
I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Digital presentation (Digital Presentation) 3,5hp
I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Examination), 10,5hp
I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs, krävs betyget Väl godkänd på prov 3.
Obligatorisk litteratur:
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl. Britt & Rosberg Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. (3:e uppl.) Malmö. Gleerups. (kap. 2-3, 5-9; 154 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik för lärare i grundskolan. (3:e uppl.). Malmö. Gleerups. (kap. 1-4 och 6; 191 s)
Pleijel, Håkan (2022). Ekologi: en introduktion. (2:a uppl.). Malmö. Gleerups. (219 s)
Sundin, Bosse (2006). Den kupade handen. Stockholm. Carlsson bokförlag. (362 s)
Åkesson Nilsson, Gunilla (2019). Våra byggstenar: grundläggande kemi för grundlärare f-6. (3:e uppl.). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson. (kap. 1-3, 5-7 och 16; 62 s)
Östklint, Olle, Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (2012). *Fysik för lärare. * Lund. Studentlitteratur. (kap. 1, 3, 5, 7, 10 och 17; 91 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.