Grundnivå
International Relations 1-30 och International Relations 31-60 eller motsvarande.
Inget huvudområde
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Målet med kursen är att studenterna självständigt ska utveckla en avancerad, djupgående förståelse och kunskap om global politik. Kursen fokuserar på teorier om global politik och möjliggör fördjupning av frågor som diplomati, säkerhet, etiska problem och utrikespolitik.
• Modul 1: Internationell säkerhet (7,5 hk)
• Modul 2: Internationell politisk teori (7,5 hp)
• Modul 3: Utveckling, diplomati och utrikespolitik (15 hp)
Den första modulen, International Security, ger studenterna en övergripande orientering såväl som fördjupade studier av samtida teoretisering om säkerhetsfrågor i global politik. Dessutom låter modulen studenten träna sin förmåga att relatera IR-teoretisering med metodologiska tillvägagångssätt som används av forskare inom området.
Den andra modulen, Internationell politisk teori, behandlar framväxten av etiska frågor i internationella angelägenheter och utvecklingen av normativ teori i internationella relationer. Av särskilt intresse är frågor som rör: mänskliga rättigheter; hållbar utveckling; religion och internationell politik, och de akademiska debatterna om dessa ämnen.
Den tredje modulen, utveckling, diplomati och utrikespolitik, analyserar samtida frågor och frågor inom utrikespolitik, diplomati och utveckling, inklusive relaterade frågor inom områdena global styrning, multilaterala förhandlingar, klimatförändringar, internationellt bistånd och geopolitik.
Efter genomgången delkurs 1 (Internationell säkerhet) ska studenten kunna:
(1) Visa en avancerad förståelse av nyckeltermer och debatter i internationella säkerhetsstudier.
(2) Demonstrera hur man tillämpar olika teoretiska tillvägagångssätt och begrepp på empiriska fall av säkerhetsutmaningar.
(3) Utvärdera de metodologiska och historiografiska problem som är inneboende i studiet av säkerhet och internationella relationer.
Efter genomgången delkurs 2 (International Political Theory) ska studenten kunna:
(4) Definiera, analysera och kritiskt diskutera teorier och centrala frågor inom internationell politisk teori.
Efter genomgången delkurs 3 (Utveckling, diplomati och utrikespolitik) ska studenten kunna:
(5) Analysera centrala problem och teorier om diplomati, utrikespolitik och utveckling.
(6) Identifiera, beskriv och kritiskt analysera ett nyckelproblem, område eller process inom utrikespolitik, diplomati och utveckling.
Undervisningen sker i föreläsningar och seminarier. Utöver sin närvaro förväntas studenterna också lägga ner mycket tid på att studera kurslitteraturen och förbereda arbetet för bedömning.
Studentens prestationer i delkurs 1 (Internationell säkerhet) bedöms enligt följande:
Avsedda lärandemål 1-3 bedöms genom muntlig och skriftlig uppgift.
Studentens prestationer i delkurs 2 (International Political Theory) bedöms enligt följande:
Avsett lärandemål 4 bedöms genom muntlig och skriftlig uppgift.
Studentens prestationer i delkurs 3 (Utveckling, diplomati och utrikespolitik) bedöms enligt följande:
Avsedda lärandemål 5 och 6 bedöms genom en muntlig och en skriftlig uppgift.
International Security (7,5 hp)
- Gueldry, Michel, Gigi Gokcek and Lui Hebron (Eds.). 2019. Understanding New Security Threats, London: Routledge.
- Peoples, Columba and Nick Vaughan-Williams. 2020. Critical Security Studies. (3rd edition) London: Routledge.
- Additional articles and case material c. 200-300 pages
International Political Theory (7,5 hp)
- Blackburn, Simon. 2003. Ethics: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
- Broome, John. 2014. Climate Matters: Ethics in a Warming World . New York: Norton.
- Lang, Anthony. 2015. International Political Theory: An Introduction . London: Palgrave.
- Additional articles, c. 200-300 pages
Development, Diplomacy and Foreign Policy (15 hp)
- Beach, Derek. 2012. Analyzing Foreign Policy. Houndmills: Palgrave.
- Bjola, Corneliu and Markus Kornprobst. 2013. Understanding International Diplomacy: Theory, Practice and Ethics. Abingdon, Oxon: Routledge.
- Kingsbury, Damien et al. (eds.). 2016. International Development; Issues and Challenges. (latest edition.) Basingstoke: Palgrave
- Starkey, Brigid et al. 2015. International Negotiation in a Complex World, 4th edition. Lanham: Rowman & Littlefield.
- Additional articles, c. 200-300 pages.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.