Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2. Behörighetskraven inom naturkunskap uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2.
Därtill krävs godkända kurser inom ämnesområdena byggd miljö, arkitektur, stadsplanering, byggteknik eller motsvarande omfattande minst 30 hp.
KSBYO Byggd miljö
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Kursen syftar till att fördjupa studenternas kunskaper om klimatneutral design med stöd i tidigare förvärvade färdigheter i digital tillverkning. Kursen fokuserar på energi- och klimatmodellering och simulering.
Kursen utgör ett gruppbaserat gestaltningsprojekt där studenterna utformar ett klimatneutralt delområde inom ett tätbebyggt område med hjälp av digitala verktyg. Kursen introducerar studenterna till målorienterad gestaltning med användande av metoder för experimentell design och bedömning. Studenterna lär sig att visualisera klimatdata genom att testa en experimentell prototyp. Projektet introducerar studenterna till byggsimulering och programvara för energiklimatmodellering på både byggnads- och stadsnivå. Kursen stödjer studenterna i att utveckla integrerade förståelser som kopplar samman 3D-tillverkning, byggnadsprestanda och bedömning. Deltagarna väljer skalan för implementering beroende på vilket sammanhang som valts för projektet. De får inblick i sambandet mellan tid och kostnad för konstruktion och lär sig att fatta designbeslut för olika material på byggnads- och stadsnivå och får inblick i gör-det-själv-byggmetoder.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva den digitala tillverkningens förutsättningar utifrån kostnadsbedömningar för byggnation
- visa förståelse för byggnaders prestanda utifrån materialval och stadssammanhangets inverkan
- visa förmåga att skapa en välgrundad, klimatneutral design
- utifrån en analys av klimatdata och byggnadsprestanda skapa energi- och klimatmodelleringar för byggnads- och grannskapsdesign
- gestalta och tillverka parametriska modeller i olika material
- på ett relevant sätt kombinera olika digitala tillverkningsmedel och programvaror
- visa medvetenhet om komplexiteten i klimatanpassade lösningar för både byggnadslösningen och den urbana gestaltningen och kunna identifiera lämpliga tekniska lösningar, materialval och programvaror för design och digital tillverkning
- Gestaltningsprojekt, genomfört i grupp
- Fysisk modellering
- Grupportfolio för digitala ritningar
- Teknisk rapport för simulering- och modelleringsanalys
- Föreläsningar
- Workshops
- Handledning
- Självstudier av programvaror och digitala verktyg
- Genomförande och redovisning av ett gruppbaserat gestaltningsprojekt, innefattande en fysisk modell (7 hp) (UV) (1, 3, 4, 5, 6, 7)
- Grupportfolio för digitala ritningar (3 hp) (UG) (4, 5, 6)
- Individuell teknisk rapport (3 hp) (UV) (3, 4, 6, 7)
- Aktivt deltagande vid workshops och handledningstillfällen (2 hp) (UG) (1, 2)
För omexamination av workshops och handledningstillfällen ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Gruppbaserat gestaltningsprojekt och Teknisk rapport är väl godkända.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.