Kursplan
Kursplan hösten 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
UV255B Pedagogiska perspektiv på ledarskapets villkor och uppdrag, sociala relationer och konflikthantering genomgången
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 samt grundskolans årskurs 4-6.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om och färdigheter i specialpedagogik för att som lärare kunna skapa utvecklande lärandemiljöer för samtliga elever.
I kursen behandlas specialpedagogiska perspektiv och begrepp genom föreläsningar och samtal under exempelvis seminarier men också genom att genomföra en pedagogisk kartläggning av tänkt elev. I föreläsningar, seminarier och den pedagogiska kartläggningen behandlas också specialpedagogikens funktion och roll i relation till den egna ämnesundervisningen, skolans övriga organisation, elever och dess vårdnadshavare. Fokus i kursens olika moment ligger på hur funktionsnedsättningar såsom språk-, läs-, skriv-, och matematiksvårigheter kan gestalta sig samt hur anpassningar i relevant skolkontext och samverkansmodeller kan se ut. Särskilt beaktas specialpedagogiska villkor och uppdrag i relation till alla elevers möjligheter för utveckling och lärande. I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för innebörder av specialpedagogiska perspektiv och begrepp
2. redogöra för hur funktionsnedsättningar såsom språk-, läs-, skriv-, och matematiksvårigheter kan gestalta sig
Färdighet och förmåga
3. identifiera och analysera elevers behov av extra anpassningar i relevant skolkontext med stöd av adekvata ärande- och utvecklingsteorier
4. diskutera förebyggande samverkansmodeller i syfte att skapa utvecklande lärandemiljöer för samtliga elever
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. värdera och reflektera över skolans organisation och lärandemiljö som stödjande eller hindrande för alla elevers utveckling och lärande
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier samt föreläsningar (varav en del kan vara digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Skriftlig examination (Written Examination).
I kursen ingår obligatoriska moment. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin & Thorsten, Anja (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. Stockholm: Natur & Kultur. Del 1 och 2. (185 s.)
Bruce, Barbro; Ivarsson, Ulrika & Svensson, Anna-Karin (2024). Språklig sårbarhet i förskola och skola, barnet, språket och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (kap. 4-5)(44 s.)
Lundqvist, Johanna (2018). Tidiga insatser och barns utbildningsvägar: inkludering och specialpedagogik. Stockholm: Natur & kultur. (198 s.)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber AB (176 s.)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. (kap 1–7)(74 s.)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning. Att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. Gleerups Utbildning AB. (159 s.)
Schött, Kristina (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber. (185 s.)
En av följande böcker väljs dessutom;
Jahn, Cajsa; Lindgren, Ann; Reuterswärd, Malin & Sjölund, Anna (2017). Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur (207 s.)
eller
Edfelt, David; Karlsson, Annelie; Lindgren, Ann & Sjölund, Anna (2019). Autism och ADHD i gymnasiet: tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur & kultur (203 s.)
eller
Edfelt, David; Henriksson, Lena W; Karlsson, Annelie & Lindgren, Ann (2021). Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning. Stockholm: Natur & kultur (220 s.).
Därtill kan tillkomma aktuella styrdokument, vetenskapliga artiklar och avhandlingar.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.