Grundnivå
MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp eller
MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp eller motsvarande.
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Kursen syftar till att den studerande fördjupar sina kunskaper inom vetenskapsteori inom det miljövetenskapliga kunskapsfältet och miljövetenskaplig praktik med utgångspunkt i miljövetenskapens framväxt till dagens tvärvetenskapliga hemvist.
Kursens introducerar en fördjupning i vetenskapsteori inom det miljövetenskapliga kunskapsfältet för miljövetenskapsområdet och förståelse för de olika ingående ämnenas, t.ex. miljöhistoriens, miljöpolitikens och ekologins, vetenskapsteoretiska hemvist och uttryckssätt.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för, identifiera, analysera och använda grundläggande vetenskapsteoretiska perspektiv inom det miljövetenskapliga fältet
2. redogöra för hur vetenskaplig kunskapsproduktion går till och använda biblioteksresurser, informationssökning och källkritik i förhållande till miljövetenskaplig praxis
3. identifiera, särskilja och beskriva olika miljövetenskapliga ämnens t.ex. miljöhistoria och -politik, ekologi, evolution, miljökemi och –etik vetenskapsteoretiska hemvist samt dessas koppling till valda forskningsmetoder och presentation av forskningsresultat (genrer).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. söka, reflektera källkritiskt samt tolka primärt och sekundärt källmaterial samt dessas vetenskapliga informationsvärde och vetenskapliga kvalitet
5. identifiera och formulera för miljövetenskapen relevanta problemställningar
6. producera skriftlig och muntlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
7. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
8. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
9. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt förmåga att utveckla sin kompetens i att identifiera, analysera och bedöma miljöproblem.
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Individuellt skriftligt arbete (6 hp) (samtliga mål) (UV)
Muntlig presentation med skriftlig produktion (1,5 hp) (mål 6 och 7) (UG)
För slutbetyget godkänd på kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmomentet är godkända.
Slutbetyget sätts enligt betyget på det individuella skriftliga arbetet.
- Alvinius, A., Borglund, A., & Larsson, G. (2023). Tematisk analys – Din handbok till fascinerande vetenskap. Upplaga 1:2. Studentlitteratur AB, Lund.
- Kanazawa, M. (2023). Research Methods for Environmental Studies. Routledge.
- Karlsson, O. (red.). (2017 häftad eller 2018 e-bok). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. Liber AB, Stockholm.
- Scholz, R. W., Binder, C. R., Brand, F., Gallati, J., Lang, D. J., Bao Le, Q., Seidl, R., Smieszek, T., & Stauffacher, M. (2011). Environmental literacy in science and society: From knowledge to decisions (Vol. 9780521192712). Cambridge University Press, Cambridge.
- Sohlberg, P. & Sohlberg, B-M. (2019). Kunskapens former - Vetenskapsteori och forskningsmetod. Liber AB, Stockholm.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
Kurslitteraturen på tidigare kurser på SGMVP Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle används som referenslitteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.