Avancerad nivå
Grundläggande behörighet: Examen från utbildning på grundnivå omfattande minst 180 hp.
Särskild behörighet:
minst tre års dokumenterad erfarenhet av att arbeta som lärare i högre utbildning eller av att arbeta med kompetensutveckling inom motsvarande organisation (som till exempel Polismyndigheten, Försvaret, Tullverket) alternativt avslutade kurser om minst 60 hp inom ett av följande ämne: pedagogik, utbildningsvetenskap, pedagogiskt arbete eller annat beteendevetenskapligt ämne, samt Engelska 6.
LAHPE / Högskolepedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet högskolepedagogik och kan ingå i examensfordringarna för masterexamen i högskolepedagogik.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att söka, värdera och motivera vald forskningslitteratur utifrån teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att kategorisera, tematisera, syntetisera och kritiskt värdera forskning samt att författa en egen avgränsad forskningsöversikt inom inriktningen högskolepedagogik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- sammanställa en forskningsöversikt i relation till ett individuellt valt högskolepedagogiskt forskningsområde
- kritiskt granska och värdera forskning med utgångspunkt i teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter utifrån vetenskapens möjligheter och begränsningar
- presentera och argumentera för en egen forskningsöversikt samt problematisera dess innehåll
- kritiskt granska och kommentera medstuderandes forskningsöversikter
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärare. Det kan till exempel handla om seminarier som varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer som sker med stöd av olika medieformer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Prov 1: Muntlig presentation och skriftlig text (Oral Presentation and Paper) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Prov 2: Skriftlig text (Paper) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1och 2.
Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på kursens båda prov.
Gough, David, & Thomas, James (2016). Systematic Reviews of Research in Education: Aims, Myths and Multiple Methods. Review of Education, 4(1). s. 84-102. (18 s).
Hart, Christopher (2009).Doing a Literature Review: releasing the social science research imagination. (Reprint). London: Sage Publications (230 s).
Poulson, Louise & Wallace, Mike (red). (2004). Learning to Read Critically in Teaching and Learning. London: SAGE (elektronisk bok) (232 s).
Forskningslitteratur utifrån egen vald inriktning väljs i samråd med kursansvarig.
Utöver detta kan ytterligare litteratur tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Högskolepedagogik: Forskningsöversikt inom högskolepedagogik