Grundnivå
Grundläggande behörighet + Kunskaper motsvarande engelska 6 eller engelska B på svensk gymnasienivå
Godkända kurser: Minst 60 hp inom huvudområdet Medieteknik.
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursenCrossmedia: Teori.
Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
Kursen innehåller följande moment:
- Publicering via multimedier och crossplattformar
- Innehållsanpassning till målgrupp och medier
- Idégenerering och –urval
- Planering och produktion
- Prototypframtagning och testning
**Kunskap och förståelse
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för tillämpliga designmetoder för crossmedial publicering
- Redogöra för tekniska, ekonomiska, sociala och kulturella skillnader mellan olika medier
**Färdighet och förmåga
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- söka och samla relevant information i samband med planering och produktion av ett crossmedialt projekt
- självständigt genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera problem och lösningsförslag i dialog med olika grupper
- tillsammans med sin projektgrupp, designa, planera och producera ett crossmedialt projekt
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**
För godkänd kurs ska studenten kunna visa förmåga att:
- värdera och kritiskt tolka relevant information vid planering och produktion av ett crossmedialt projekt
- kritiskt reflektera över och argumentera för valet av olika strategier för produktion och publicering över flera plattformar
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta kulturella och etiska aspekter inom ramen för ett crossmedialt publiceringsprojekt
Föreläsningar, workshops, självstudier och projektarbete.
- Inlämningsuppgift (2,5 hp, UV)
- Projekt (5 hp, UV)
För G i kursen krävs det att alla examinationer är godkända.
För VG i kursen krävs det VG i såväl inlämningsuppgiften som projektet.
- Davidson, D. (2018). Cross-Media Communications: An Introduction to the Art of Creating Integrated Media Experiences (Version 1). Carnegie Mellon University. https://doi.org/10.1184/R1/6686735.v1
- Phillips, A (2012),A creator's guide to transmedia storytelling, New York: McGraw-Hill
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.