Kursplan
Kursplan hösten 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Avslutat 120 hp från kurser inom termin 1-4 på programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivsm, strategi och entreprenörskap (HGMKV)
Huvudområde
KSMKA / Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Innehåll
Kursen syftar till att stärka studentens förmåga att självständigt identifiera och formulera sig kring ett relevant och avgränsat forskningsfält inom ämnet för medie- och kommunikationsvetenskap.
Kursen syftar därmed även till att studenten ska utveckla förståelse för tidigare forskning, inbegripet förmågan att problematisera och peka ut kunskapsluckor inom ett avgränsat forskningsfält.
Kursen syftar också till att studenten ska genomföra en forskningsöversikt och utveckla kunskap om hur argument byggs utifrån andra forskares arbeten i en egen forskningsprocess.
Kursen syftar även till att fördjupa studentens färdigheter i akademiskt skrivande i relation till det medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningsfältet.
- Forskningsdesign och forskningsprocessen.
- Översiktliga och fördjupande studier av innehållet i några av MKV-fältets centrala vetenskapliga tidskrifter.
- Litteratursökning i relevanta forskningsdatabaser för att kunna identifiera ett avgränsat forskningsområde, vilket utvärderas från ett teoretiskt, metodologiskt, forskningsetiskt samt samhälleligt perspektiv.
- Författandet av en forskningsöversikt och formulerandet av egen problemställning med tillhörande syfte och forskningsfrågor.
- Fördjupande aktiviteter kring akademisk läsning och skrivande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Kritiskt granska vetenskapliga texter utifrån teoretiska, metodologiska, forskningsetiska och samhälleliga perspektiv.
- Självständigt söka, värdera och identifiera relevanta vetenskapliga texter inom ett av studenten avgränsat område inom fältet för medie- och kommunikationsvetenskap.
- Problematisera och syntetisera huvuddragen inom valt forskningsområde i en forskningsöversikt som beskriver nuvarande kunskapsläge och identifierar forskningsluckor på området.
- Formulera en egen problemställning med tillhörande syfte och frågeställningar, samt argumentera för hur denna kan bidra till ny kunskap inom det avgränsade forskningsområdet.
Arbetsformer
Kursen baseras på föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, kamratgranskning och portfoliodokumentation. Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier och enskild läsning av kurslitteratur.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en portfolio, motsvarande 7,5hp, som består av skriftliga uppgifter som sammantaget examinerar samtliga lärandemål.
Kurslitteratur
Studenten förväntas att på egen hand söka, värdera och använda relevant litteratur med fokus på artiklar i vetenskapliga tidskrifter.
- Lindstedt, I. (2019). Forskningens hantverk. (Upplaga 2). Lund: Studentlitteratur
- Linton, M. (2019). Text & stil. Om konsten att berätta med vetenskap. Stockholm: Natur & kultur,
Utöver de artiklar som själv väljs ut av studenten kan också ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.