Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Socialt arbete: Det vetenskapliga studiet av sociala förhållanden

Engelsk benämning

Social Work: the scientific stydy of social contexts

Kurskod

SC113A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Fastställandedatum

2025-05-14

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

Huvudområde

HSSAA / Socialt arbete

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i programmets första termin.

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla studentens kritiska förståelse av sociala relationer, människans levnadsvillkor samt vilken roll tillgången på samhällsservice och sociala insatser spelar i en lokal kontext. Kursen ger en grundläggande introduktion i vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig metod, som studenten sedan ska använda sig av under en undersökande studie av ett lokalområde i Malmö. Kursen syftar även till att hjälpa studenten att utveckla ett kritiskt perspektiv på forskningsmetoder samt att reflektera över sin egen roll i forskningsprocessen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. söka, samla och värdera information om demografiska förhållanden, sociala insatser och samhällsservice i lokalområdet samt reflektera kring den lokala befolkningens levnadsvillkor,
  2. redogöra för forskningsprocessen och forskningsresultatet utifrån ett teoretiskt och metodologiskt ramverk, samt
  3. förklara grundläggande forskningsprinciper, begrepp och teorier, och
  4. visa grundläggande kunskaper kring akademiskt skrivande

Arbetsformer

Kursen kommer att erbjuda en blandning av undervisningsmoment såsom föreläsningar, seminarier och handledningstillfällen. För att uppnå lärandemål 1 och 4 genomför studenterna gruppvis en fältstudie av sociala förhållanden i den lokala miljön. Studenterna ges handledning under arbetet med fältstudien. För att uppnå lärandemål 2 och 3 ges föreläsningar och seminarier. För att uppnå lärandemål 3 arbetar studenten dessutom med en dagbok som ska skrivas under kursens gång. Av de schemalagda momenten är vissa seminarier obligatoriska.

Bedömningsformer

Examinationen för lärandemål 1,2 och 4 utgörs av en skriftlig uppgift där individuell bedömning sker av såväl det skriftliga formatet som vid muntlig presentation. Fokus vid bedömningen ligger på den enskilda studentens förmåga att sammanställa och beskriva individers och gruppers livsvillkor, sociala insatser och samhällelig service i ett lokalt perspektiv och reflektera kring den lokala befolkningens levnadsvillkor. Dessutom står studentens förmåga att tillämpa grundläggande samhällsvetenskapliga metoder i fokus för bedömningen. Examinationen av lärandemål 3 sker genom en individuell skriftlig examination. Fokus vid bedömningen ligger på studentens förmåga att förklara grundläggande forskningsprinciper, begrepp och teorier och reflektera över sin egen roll i forskningsprocessen.

Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en individuell skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.

För godkänt betyg på kursen krävs godkänt på samtliga examinerande uppgifter samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg krävs utöver godkänt på den skriftliga och muntliga uppgiften väl godkänt på den individuella skriftliga examinationen samt att obligatoriska moment är uppfyllda.

Rätt till omprov

Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur

Andreasson J, Johansson T, (2024) Vetenskapsteori, grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur (251 s.)

Larsen A-K, (2018) Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 2 uppl. Lund: Gleerups. (180 s.)

Lindström J, (2019) Segregation. Stockholm: Liber (125s.)

Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2024) Socialt arbete: En grundbok (4:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (16 s).

Tillkommer vetenskapliga artiklar och rapporter om ca 200 sidor.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.