Kursplan
Kursplan hösten 2024
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Genomgångna kurser: EL613E English and Education: Theory of Science and Academic Writing
Huvudområde
LAENL / Engelska och lärande
Fördjupningsnivå
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper och insikter om hur mening konstrueras i samtiden och hur kulturanalytiska begrepp och teorier kan användas för att tolka och förstå olika texter, genrer och visuella uttryck. Vidare syftar kursen till att studenten ska vidareutveckla sin didaktiska färdighet och förmåga med särskilt fokus på planering.
Kursen tar sin utgångspunkt i forskningsfältet Green Cultural Studies. Innehållet har ett tematiskt upplägg som berör områden som kultur och natur, kropp och genus, konsumtion, hållbarhet, turism och miljö. Nyckelbegrepp som ekokritik, representation, posthumanism, interkulturalitet samt hållbar utveckling används genomgående i de tematiska studierna. Kulturbegreppets komplexitet kommer dessutom särskilt till uttryck i den breda repertoar av texter som studeras, t ex sakprosa, reklam, film, musik, dataspel, tidningsartiklar och webbmaterial.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara, kritiskt värdera och redogöra för kursens centrala begrepp och teorier
- tillämpa och motivera val av adekvata teorier för att analysera representationer och meningsskapande i några valda populärkulturella texter
- designa och utveckla en digital och multimodal pedagogisk planering för engelskundervisning
- granska och kritiskt värdera läromedel i engelska med avseende på genus, klass och etnicitet.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom tre prov:
Prov 1: Skriftlig hemtentamen (Written Take-Home Exam), 3 hp. I detta prova examineras lärandemål ett.
Prov 2: Reflektionsportfolio (Reflective Portfolio), 2,5 hp. I detta prova examineras lärandemål två och fyra.
Prov 3: Digital lärandemodul (Digital Learning Module), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål tre.
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Garrard, Greg (2016). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. London: Palgrave Macmillan (196 s.).
Longhurst, Brian et al. (2016). Introducing Cultural Studies. New York: Routledge (462 s).
Aktuella forskningsartiklar om cirka 200 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Gröna kulturstudier och engelskundervisning