Avancerad nivå
- Kandidat- eller högskoleingenjörsexamen (minst 180 högskolepoäng) inom datavetenskap eller relaterade områden som datateknik, data- och informationsvetenskap, programvaruteknik, informatik, telekommunikation eller elektroteknik.
- Minst 15 hp i programmering.
- Motsvarande engelska 6.
CTDVA Datavetenskap
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Datavetenskap: Internet of Things, masterprogram, och kan ingå i Masterexamen i datavetenskap (120 hp).
Kursen introducerar aktuella verktyg och tekniker för:
- Visualisering och beskrivning av konceptidéer av ett tänkt IoT-system samt relevanta scenariobaserade användarupplevelser (UX) som eftersträvas med vald design.
- Utveckling av prototyper som representerar minsta livskraftiga produkt (minimum viable products – MVPs), dvs är av särskild relevans för att medge tidig utvärdering av den tänkta produktens potential.
- Utvärdering av konceptidéer och prototyper i termer av designval jämfört med tänkta användares upplevelser, samt de tekniska lösningarnas lämplighet, i termer av potential för vidareutveckling till fullständiga IoT-produkter eller ytterligare prototyputvecklingsbehov.
För att stödja motiv till design av koncept och prototyper, samt utvärdering av användarupplevelser och tekniska möjligheter, diskuteras specifika aspekter för IoT-system relaterade till design och utveckling.
För att stödja design av användargrupper (inklusive aspekter såsom kön, etnicitet och åldersfördelning) samt former för utvärdering av användarupplevelser, introducerar kursen även strategier för att identifiera och använda relevanta representanter av tänkta användargrupper.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva kända problem relaterade till design av IoT-system.
2. Beskriva en konceptidé till ett nytt eller videareutvecklat IoT-system med hjälp av scenarios och relevanta tekniker för visualisering av användning och funktionalitet.
3. Beskriva en minsta livskraftiga produkt (MVP) med hjälp av relevanta tekniker för systembeskrivning och användarupplevelse (UX), samt motivera val av passande teknologi.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. Implementera relevanta delar av en större IoT-konceptídé till en MVP inom en given tidsram.
5. Planera och genomföra användbarhetstester av konceptidé och MVP.
6. Analysera resultat från användbarhetstester, användning och teknikutvärdering för att motivera behov av revidering och/eller vidareutveckling av konceptidé eller MVP.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
7. Kritiskt reflektera över alternativa sätt att utvärdera konceptidéer och MVPs.
8. Kritiskt reflektera över potentialen av en minsta livskraftiga produkt.
9. reflektera över etiska val och dilemman med IoT-system, inklusive vald konceptidé och MVP, i termer av användarupplevelse samt på vilket sätt vald lösning bygger på design-for-trust.
10. Kritiskt diskutera vikten av olika delar av ett system och ordningen de ska implementeras i.
Föreläsningar, seminarier, laborationer och ett projektarbete.
För godkänt betyg (A-E) krävs att alla delar är avslutade och har erhållit minst betyget E eller G. För slutbetyg över E är projektarbetet avgörande.
- Godkänd (UG) skriftlig konceptbeskrivning inklusive plan för användningsutvärdering, 2 hp – lärandemål 2, 5 och 7.
- Godkänd (UG) användningsutvärdering samt reviderad konceptbeskrivning avsedd för utveckling till prototyp, 2 hp – lärandemål 3, 5, 6, 7 och 8.
- Godkänt (UG) laborativt arbete, 2 hp – lärandemål 1, 4, 5 och 6.
- Godkänt (UA) projektarbete med skriftlig reflektion, 9 hp – lärandemål 1-10.
- Garrett, Jesse James (2010). The Elements of User Experience, New Riders Press, 2nd ed.
- Rowland, Claire, Goodman, Elizabeth, Charlier, Martin, Light, Ann, Lui, Alfred (2015). Designing Connected Products: UX for the Consumer Internet of Things O'Reilly Media, 1st ed
Referenslitteratur:
- Johnson, Jejf (2020). Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Guidelines, Morgan Kaufmann, 3rd ed.
- Morville, Peter, Rosenfeld, Louis, Arango, Jorge (2015). Information Architecture For The Web and Beyond. O'Reilly Media, 4th ed.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängligaför studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större ändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.