Grundnivå
- BY215H Byggd miljö: Introduktion till arkitektur och byggande ur ett hållbarhetsperspektiv, 7,5 hp
- BY216H Byggd miljö: Byggnadens gestaltning, användare och sammanhang, 7,5 hp
- BY217H Byggd miljö: Klimatneutralt byggande och digitala verktyg, 15 hp
- BY235H Byggd miljö: Den urbana miljön –resiliens, klimat och hållbar infrastruktur 7,5 hp
- BY236H Byggd miljö: Demokrati, medborgardialoger och hållbar planeringsprocess 7,5 hp
- BY237H Byggd miljö: Arkitektur för mångfald, delaktighet och social gemenskap, 15 hp
- BY245E Byggd miljö: Digital konstruktion/tillverkning i arkitektur och urban gestaltning 7,5 hp
- BY246E Byggd miljö: Grön och biocirkulär arkitektur för framtidens städer 7,5 hp
- BY247E Byggd miljö: Klimatneutralt byggande i stadslandskapet, 15 hp
KSBYO Byggd miljö
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Kursen förbereder studenterna för det avslutande självständiga arbetet (examensarbetet). Syftet är att de med hjälp av kunskaper om vetenskapsteoretiska utgångspunkter, vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande ska kunna genomföra det självständiga arbetet.
Kursen ger en fördjupad genomgång av teoretiska perspektiv och metoder relevanta för arkitektur- och byggnadsteknisk forskning. Kursen fördjupar också studenternas kunskaper i akademiskt skrivande, inklusive olika vetenskapliga genrer relevanta för kunskapsområdet. Vidare ger kursen studenterna möjligheter att på egen hand utforska en frågeställning som de har mött tidigare under utbildningen och som de vill fördjupa sig i. Fördjupningen sker inom cirkulär arkitektur, hållbar utformning eller andra aspekter som kommit upp genom tidigare kurser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vetenskapsteoretiska perspektiv relevanta för det vetenskapliga studiet av byggd miljö
- förstå kvalitativa, kvantitativa och kombinerade forskningsmetoders betydelse och tillämpning för forskning inom arkitektur och stadsplanering
- tillämpa relevanta vetenskapliga metoder för en studie inom ämnesområdet byggd miljö, med särskilt fokus på arkitektonisk och urban gestaltning
- på ett relevant sätt välja ansats för en vetenskaplig studie avseende arkitektur och urban gestaltning
- kritiskt läsa, tolka och värdera forskningslitteratur inom det specifika området för studentens examensarbete
- Individuell forskningsplan för det kommande examensarbetet
- Föreläsningar
- Seminarier
- Workshops för träning i akademiskt skrivande
- Genomförande och presentation av individuell forskningsplan (6 hp) (UV) (1, 2, 4, 5)
- Seminariediskussion/opposition avseende andra studenters forskningsplaner (1 hp) (UG) (1, 2)
- Muntlig metodtillämpningsuppgift (1 hp) (UG) (3)
- Paperuppgift om vetenskapsteoretiska frågeställningar (2 hp) (UG) (1)
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Individuell forskningsplan är väl godkänd.
- Backman, J. (senaste upplagan). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
- Creswell, J. W. (senaste upplagan). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3. ed. Sage, Thousand Oaks.
- Groat, L .N. & Wang, D. (senaste upplagan). Architectural research methods. 2. ed. Wiley, Hoboken.
- Lucas, R. (senaste upplagan). Research Methods for Architecture. Laurence King Publishing.
- Robson, C. & McCartan, K. (senaste upplagan). Real World Research: A Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings. Wiley, Hoboken.
- Yin, R. K. (senaste upplagan). Fallstudier: design och genomförande. Liber, Stockholm.
Kompletterande vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.