Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Kandidatexamen (180 hp) inom relevant huvudområde samt Engelska 6. Dessutom krävs godkända arbetsprover.
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examenskraven för en masterexamen i interaktionsdesign.
Innehåll
- Lära sig avancerade digitala produktionstekniker inom design, konst, teknik eller infrastruktur
- Kunna definiera fallspecifika behov gällande ett experiment, en intervention eller en teknisk prototyp
- Utveckla en kritisk förståelse av effekterna som tekniska val kan få för mänskliga interaktioner
- Redovisa det egna lärandet i akademiskt format
Denna kurs är öppen när det gäller specifikt funktionsmässigt innehåll, vilket gör det möjligt för studenterna att sätta sin egen agenda när det gäller de specifika tekniska verktyg som ska utforskas.
Studenterna kan exempelvis fokusera på användning av mjukvaruverktyg utan att jobba med kodning, lågnivåprogrammering av mobilapplikationer, maskininlärning för inbyggda system och ”edge computing”, nya hårdvaruingångssystem eller någon annan relevant teknik som de själva väljer.
Studenter är välkomna att under kursen initiera samarbeten med externa partners.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Utveckla en artefakt med hjälp av verktyg och tekniker från IxD-området, inklusive ny programvara, nya hårdvarukonfigurationer (artikulationer?), eller båda.
- Använda teknisk dokumentation som stöd för individuellt lärande och designarbete.
- Kritiskt välja digitala material som är lämpade för en specifik designsituation.
- Engagera externa parter utanför designteamet – i tester och experiment
- Ställa ut designförslag i ett format anpassat för offentlig visning.
Arbetsformer
Arbetsformerna inkluderar seminarier, workshops, föreläsningar samt självständigt arbete.
Bedömningsformer
- Reflekterande loggbok (lärandemål 2 och 3) 5 hp
- Produktion (lärandemål 4 och 6) 5 hp
- Paper (lärandemål 1 och 5) 5 hp
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
- Reas, Casey & Fry, Ben (2014). Processing: a programming handbook for visual designers and artists. Second edition Cambridge, Massachusetts: The MIT Press
- Valentine, Louise (red.) (2013). Prototype: design and craft in the 21st century. London: Bloomsbury Academic
Ytterligare litteratur tillhandahålls via universitetets lärplattform. (ca 200 sidor)
Specifik litteratur vald av studenten
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.