Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY211G Forskningsmetodik och vetenskapsteori (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2F
Kursen syftar till att studenterna ska kunna genomföra ett vetenskapligt arbete som bygger på för yrkesrollen relevanta kunskaper. Den ska främja studenternas förmåga att tillvarata och systematisera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat.
Under denna kurs skall den studerande fördjupa sig inom något område som har anknytning till studie- och yrkesvägledning. Fördjupningen skall bygga på tidigare kunskaper som den studerande inhämtat under sin utbildning och ha anknytning till den framtida yrkesrollen som studie- och yrkesvägledare. Fördjupningen sker dels genom litteraturstudier, dels genom ett examensarbete, i skrivarpar, som bestäms i samråd med handledare. Genomförandet av detta projekt utgör en tillämpning av de metoder som studerats tidigare i utbildningen och dokumenteras skriftligt. Särskild vikt läggs vid tillämpning av de forskningsmetodiska kunskaper som förvärvats under tidigare kurs. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- formulera ett vetenskapligt problem med relevans för studie- och yrkesvägledningens område
- redogöra för delar av tidigare forskning inom valt problemområde samt relatera arbetet till dessa
- välja och kritiskt beskriva ett lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden utifrån det valda problemet
- analysera och diskutera insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis samt identifiera ytterligare kunskapsbehov.
- presentera sitt examensarbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad, formellt korrekt och språkligt klar
- diskutera och försvara sitt examensarbete samt opponera på ett annat examensarbete
- visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Kursens arbetsformer utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare inom högskolan. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av utsedd handledare. Också seminarier ingår. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten
Examensarbetet redovisas offentligt och diskuteras vid ett seminarium med utsedd opponent. Då två studenter har utfört ett gemensamt arbete ska redovisningen vara sådan att de individuella arbetsinsatserna kan bedömas.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.
För betyget VG krävs att studenten visar att hon/han har ett tydligt självständigt analytiskt förhållningssätt till utbildningens centrala begrepp och tankemodeller som har relevans för examensarbetet samt relatera dessa till det empiriska materialet. Presentationerna karaktäriseras av god språkbehandling och struktur.
För examensarbetet relevant litteratur som anges i särskild referensförteckning.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Studenterna uppmanas vid kursstarten att i sina examensarbeten beakta Malmö Högskolas tre perspektivområden.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Handledningen är begränsad till den termin som studenten är förstagångsregistrerad på kursen, fram till första omexaminationstillfället.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.