EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Fritidspedagogik: Barndom och fritidshem i förändring

Engelsk benämning

Recreation and Education: Childhood and Leisure Time Centers in Change

Kurskod

FP210B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för grundlärarprogrammet

Gäller från

2024-09-02

Fastställandedatum

2023-12-08

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.

I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 4 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om pedagogik, barnsyn och fritidshemmet ur historiska och nutida perspektiv. Kursen syftar vidare till att studenten ska tillägna sig kunskap och medvetenhet om pedagogisk teori, didaktik, lärande och undervisning för att kunna organisera och leda fritidshemmets verksamhet.

Kursen introducerar studenten till idéer om pedagogik, didaktik och uppfattningar om barndom i såväl ett samtida som ett historiskt perspektiv. I föreläsningar, workshops och seminarier ingår studenten aktivt i diskussioner om pedagogik, fritidshemmets historia och olika perspektiv på barn, lärande och fritid. I kursen kommer studenten också att introduceras till den akademiska genren, båda skriftligt och muntligt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. redogöra för och diskutera olika historiska och nutida pedagogiska teorier
  2. ge exempel på och förklara olika former av barnsyn
  3. diskutera och värdera olika teorier om lärande
  4. diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor; vem, vad, varför och hur
  5. reflektera över betydelsen av estetiska uttrycksformer i relation till pedagogisk teori och barnsyn

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig digital salstentamen (Written Exam), 9 hp. I detta prov examineras mål 1–4.

Prov 2: Gestaltande presentation samt skriftlig reflektion (Aestetic Presentation and Written Reflection), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.