Förutbildning
Avslutad fullständig utländsk gymnasieutbildning samt godkänt resultat på obligatoriskt inträdesprov i svenska.
Inga huvudområden
Kursen syftar till att studenten efter avslutad kurs kan förstå, tala, läsa och skriva svenska på sådan nivå att studier på svensk högskola och universitet är möjliga att genomföra.
Kursen består av följande delmoment:
- Ordkunskap och grammatik
- Muntlig färdighet
- Skriftlig färdighet
- Läsförståelse
- Språk och lärande i akademisk miljö
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- 1. använda ett ordförråd av ord och fraser som berör vardags- och samhällsliv samt akademiska studier
- 2. tillämpa regler för svenskt standardspråk
- 3. muntligt diskutera ämnen som rör vardag, samhälle och studier
- 4. hålla muntliga anföranden i skilda genrer
- 5. analysera och värdera texter inom svensk skönlitteratur och facklitteratur
- 6. producera texter i olika genrer
- 7. skriva en vetenskaplig text samt kunna opponera respektive respondera på en studentproducerad vetenskaplig text.
Kursen baseras huvudsakligen på digitala föreläsningar, seminarier, workshops och inlämningsuppgifter. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Prov 1: skriftlig hemtentamen (Written Take-home Exam), 9 fup. I denna examination examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: muntlig portfolio (Oral Portfolio), 3 fup. I denna examination examineras lärandemål 3 och 4.
Prov 3: muntlig tentamen och hemtentamen (Oral Exam and Take-home Exam) 4 fup. I denna examination examineras lärandemål 5.
Prov 4: skriftlig portfolio (Written Portfolio), 3 fup. I denna examination examineras lärandemål 6.
Prov 5: skriftlig inlämningsuppgift och seminarium (Written Assignment and Seminar), 7.5 fup. I denna examination examineras lärandemål 7.
Prov 6: slutprov i läsförståelse, salstentamen (Written Sit-in Exam), 1 fup. I denna examination examineras lärandemål 1.
Prov 7: slutprov i muntlig färdighet, salstentamen (Oral Sit-in Exam), 1,5 fup. I denna examination examineras lärandemål 3.
Prov 8: slutprov i skriftlig färdighet, salstentamen (Written Sit-in Exam), 1 fup. I denna examination examineras lärandemål 6.
Muntlig och skriftlig portfolio har betygsgraderna U/G.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning varav 3.5 poäng utgörs av prov 6-8.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Upplaga 2 Lund: Studentlitteratur. (ca 200 s)
Fasth, Cecilia & Kannermark, Anita (2019)Form i fokus C med facit. Lund: Folkuniversitets förlag. (ca 200 s)
Mathlein, Marianne (2007)Avancerad Grammatik. Stockholm: Liber. (ca 80 s)
Åström, Monika (2018)Språkporten. Svenska som andra språk 1, 2, 3. Lund: Studentlitteratur. (ca 200 s)
Två skönlitterära böcker (ca 800 s) och extra instuderingsmaterial (ca 100 sidor).
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Godkänt resultat på hela kursen ger behörighet i svenska (HSVFS 2009:1, §4 samt UHR/studera.nu) – motsvarande Sv 3 (Gy 11) tidigare Svenska B.
Om en student har beslut om särskilt pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.