Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om statistiska metoder för att analysera data, på samtliga datanivåer, samt genomförande av statistiska undersökningar inom det miljövetenskapliga området. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar kunskap om hur miljö- och klimatrelaterade budskap kan förmedlas som god miljökommunikation.
Kursen tar upp grundläggande statistiska metoder för dataanalys, på samtliga datanivåer, samt metoder för statistiska undersökningar inom det miljövetenskapliga området. Vidare ger kursen en grund i hur studenten kan förmedla miljörelaterade budskap med ett rättvisande och korrekt innehåll.
Kursen innehåller grunderna i planering av urvals- och totalundersökningar, metoder för datainsamling, konstruktion av frågeformulär, feltyper i undersökningar, beskrivande statistik, konfidensintervall, hypotesprövning, enkel och multipel regression och korrelation samt sambandsanalys och Chi2-metoden.
Vidare tar kursen upp grundläggande teorier och modeller inom miljökommunikation.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för och tillämpa grundläggande statistiska metoder för dataanalys (på samtliga datanivåer) som används inom miljövetenskap
2. redogöra för och tillämpa grundläggande miljökommunikation
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
3. planera, genomföra, analysera och presentera en statistisk undersökning inom det miljövetenskapliga området
4. kritiskt läsa och granska texter innehållande statistik
5. använda och reflektera över miljökommunikativa metoder
6. producera en vetenskaplig rapport baserad på statistiska data, principer för kommunikation av miljöstatistik, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
7. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
8. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Individuell skriftlig examination i miljökommunikation (3,5 hp) – mål 1-2, 5 och 7-8 (UV)
Statistisk undersökning: planering, genomförande och skriftlig rapportering (3 hp) – mål 1, 3-4 och 6-7 (UV)
Muntlig presentation av miljöstatistik med skriftlig produktion (1 hp) – mål 3-5, 8 (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på 6,5 hp.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.