Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kurserna BA111F, BA112F och BA121F är godkända.
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursen belyser grundläggande cellulär, molekylär och klinisk immunologi samt transfusionsmedicin. Vidare diskuteras vilka celler som bygger upp immunförsvaret och deras funktion, samt hur dessa celler interagerar med varandra eller hur olika faktorer kan starta en immunreaktion. Kursen belyser också immunsystemets betydelse vid olika immunologiskt betingade sjukdomstillstånd såsom överkänslighet, autoimmunitet och immunbrist. Grundläggande immunologiska metoder belyses både teoretiskt och praktiskt. AB0, Rh-systemet samt övriga blodgruppssystems biokemi, genetik, antikroppsbildning, betydelse vid transfusion, graviditet och transplantation studeras. Blodgivning, blodkomponenters framställning, förvaring och kontroll samt organisationen kring logistik och kvalitetssäkring vid blodgivning och transplantation beskrivs. Relevanta förskrifter och lagar diskuteras.
Efter avslutat kurs skall studenten kunna:
- redogöra för immunsystemets cellulära och humorala komponenter,
- redogöra för immunsystemets utveckling, funktion och reglering i såväl fysiologiska som patologiska sammanhang,
- visa förmåga att självständigt inhämta kunskap samt muntligt presentera och diskutera möjligheten att använda immunsystemet inom både diagnostik och terapi,
- tillämpa grundläggande immunologisk metodik samt kunna sammanfatta och presentera experimentella data och kritiskt tolka resultaten,
- redogöra för centrala metoder och rutiner inom transfusionsmedicinsk verksamhet,
- planera och självständigt genomföra analyser som förekommer inom blodgruppsserologi, bearbeta och kritiskt granska analys och undersökningsresultat, och
- reflektera över betydelsen av kulturella- och genusrelaterade aspekter under kommande yrkesutövning och patientkontakter.
Arbetsformerna för att uppnå lärandemål 1, 2, 3, 5 och 7 består av föreläsningar och seminarier, varefter studenten fördjupar sig med hjälp av enskilda studier. Lärandemål 3 uppnås även genom arbete i grupp medan lärandemål 4 och 6 uppnås genom självständiga laborationer och skriftlig inlämningsuppgift. Alla arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion, samt omfattar blandat lärande. Närvaro är obligatorisk på laborationsgenomgångar, redovisningar, gruppövningar och laborationer.
Lärandemål 1, 2 och 5 examineras genom individuell skriftlig examination. Fokus vid bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för immunsystemets cellulära komponenter, immunsystemets utveckling och funktion i olika sammanhang samt centrala metoder inom transfusionsmedicin. Lärandemål 3 och 7 examineras vid ett muntligt seminarium, där individuell bedömning sker genom matris, samt med individuella inlämningsuppgifter. Fokus vid den muntliga examinationen ligger på studentens förmåga att muntligt presentera möjligheten att använda immunsystemet inom både diagnostik och terapi.
Lärandemål 4 och 6 examineras genom individuella laborationsuppgifter. Laborationsuppgifterna bedöms med fokus på studentens förmåga att självständigt planera och tillämpa immunologisk metodik.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla godkänt betyg på kursen ska obligatoriska moment vara genomförda, alla inlämningsuppgifter vara godkända, den laborativa förmågan bedömas som god samt muntlig presentation och individuell skriftlig examination vara godkända. För att erhålla väl godkänt betyg på kursen ska dessutom den individuella skriftliga examinationen vara väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts vid prov, ges möjlighet till minst två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Abbas A K, Lichtman A H, Pillai S, (2020) Basic Immunology, Functions and Disorders of the Immune System. Philadelphia: Saunders Elsevier, 200 s av 250.
Ardenvik G, Blomer S, Isenheim W, Kjeldsen Kragh J, Klasson V, Jöud M, Nordberg J, Pettersson S, Storry J, (2023) Kompendium i transfusionsmedicin. Lund: Klinisk immunologi och transfusionsmedicin. 105 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.