Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV544G Idrottens rum och arenor (genomgången)
Inget huvudområde
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla teoretisk och praktisk förståelse för medier i samhället, samt hur idrott och medier ömsesidigt kan påverka och utveckla varandra.
Innehåll
Kursen behandlar relationen mellan idrott och medier, där medier kan användas av idrotten för att informera, kommunicera och förmedla budskap, men där också medierna kan dra nytta av samröret med idrotten. Detta behandlas såväl teoretiskt som praktiskt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och problematisera mediers betydelse i samhället och specifikt för idrotten i vid mening,
- arbeta med och reflektera över kommunikationsprocesser, med fokus på mediers produktion, innehåll och publik,
- kritiskt analysera relationen mellan idrott och medier och utifrån analys omsätta i praktiken.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, praktiska moment, studiebesök och självstudier.
Examinationen består av två prov:
Prov 1: Muntlig tentamen, 5,5 hp (Oral Exam, 5,5 credits), (lärandemål 1 och 3).
Prov 2: Multimodal uppgift, 2 hp (Multimodal Exam, 2 credits), (lärandemål 2). Denna kan bara ge betyget Underkänd/Godkänd.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Boyle, Raymond & Haynes, Richard (2009). Power Play: Sport, the Media and Popular Culture. Edinburgh: Edinburgh University Press. S. 1-265
Clavio, Galen (2020). Social Media and Sports. Champaign: Human Kinetics. S. 1-151
Hjarvard, Stig (2013). The Mediatization of Culture and Society. London: Routledge. S. 1-182
McDougall, Julian & Pollard, Claire (2020)Media Studies. The basics. London: Routledge. S. 1-196
Nybelius, Marit (2020) Sportens Medialisering. I Bäckström, Åsa et al (red.)Sport Management Del 3. Idrottens marknader och konsumtionskultur. Stockholm: SISU Idrottsböcker. S. 92-111
Utöver denna litteratur kommer det att tillkomma ytterligare litteratur om max 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.