Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN811C Engelska och lärande: Språk och bedömning av språkförmåga (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Kursens introducerar ett tematiskt studium av aktuell ungdomslitteratur och kultur. Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och insikter om ungdomslitteratur i olika medier, samt fördjupa sin förmåga att använda kritiska teorier för att analysera texter och bilder. Studenten ska dessutom fördjupa sina kreativa, estetiska, interkulturella och pedagogiska perspektiv på ungdomstexter.
Kursen behandlar ungdomslitteratur ur historiska, sociala, estetiska, och pedagogiska perspektiv. Ungdomslitteraturens utmärkande genrer, teman och motiv presenteras och analyseras genom olika kritiska perspektiv. Centrala begrepp är intersektionalitet och interkulturalitet då läsning och berättande diskuteras i förhållande till frågor om genus, sexualitet, klass, och etnicitet. Därtill behandlas texterna i samverkan med andra narrativa medier som utgör en central del av ungdomars textvärldar, såsom bild, musik, film och dataspel.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara och göra översiktliga jämförelser mellan några olika ungdomslitterära genrer och medieformer
- problematisera och kritiskt diskutera valda ungdomslitterära texter i samtal och skrift med hjälp av analytiska begrepp och teoretiska perspektiv
- använda ungdomslitteratur för att skapa en välstrukturerad kreativ och uppgiftsbaserad pedagogisk planering.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt arbete såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar.
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam) 5 hp. Detta prov examinerar lärandemål 1, 2.
Prov 2: Muntlig och skriftlig examination (Oral and Written Exam) 4 hp. En skriftligt belagd pedagogisk planering som även presenteras muntligt i klassen. Detta prov examinerar lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Appleman, Deborah (2015). Critical Encounters in Secondary English: Teaching literary theory to adolescents. Teachers College Press. 272 s.
Gillespie, Tim (2010). Doing Literary Criticism: Cultivating Critical Thinkers in the Classroom. Stenhouse Publishers. 320 s.
Ishiguro, Kazuo (2006). Never Let Me Go. London: Faber. 282 s.
Ness, Patrick (2015). A Monster Calls. London: Walker. 240 s.
Tan, Shaun (2014). The Arrival. Melbourne: Lothian. 128 s.
Twain, Mark (2014). The Adventures of Huckleberry Finn. London: Penguin. 368 s.
Woodson, Jaqueline (2016). Brown Girl Dreaming. Puffin Books. 368 s.
Dessutom tillkommer artiklar motsvarande ca 200 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.