EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Digital design och utveckling II

Engelsk benämning

Digital Design and Development II

Kurskod

ME103B

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2021-04-28

Fastställandedatum

2021-04-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 eller engelska B på svensk gymnasiet.

Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen: Digital design och utveckling I, 7,5 hp.

Huvudområden

CTDVA / Datavetenskap, CTMET / Medieteknik

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet och kan ingå i examensfordringarna för Kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:

  • Grundläggande begrepp inom funktionell och objektorienterad programmering med fokus på medietekniska aspekter.
  • Grundläggande användarinteraktion genom Document Object Model
  • Interaktiva användargränssnitt genom händelsedriven programmering.
  • Webbapplikationer för interaktiva medier
  • Agil webbaserad design och utveckling

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för grundläggande begrepp inom funktionell och objektorienterad programmering.
  • Redogöra för hur interaktion kan implementeras genom Document Object Model.
  • Förklara hur webbapplikationer kan anpassas för olika typer av interaktiva medier.
  • Redogöra för grundläggande begrepp inom agil projektledning.

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Konstruera interaktiva händelsedrivna webbapplikationer med ett fokus på interaktion.
  • Strukturera programkod utifrån grundläggande principer inom funktionell och objektorienterad programmering.
  • Självständigt söka ny kunskap för att lösa programmeringsrelaterade problem.
  • Agilt leda ett väl avgränsat utvecklingsprojekt.

Arbetsformer

Föreläsningar, laborationer, självstudier och projektarbete.

Bedömningsformer

Tentamen (2 hp, UG), inlämningsuppgift (2 hp, UG), projekt (3,5 hp, UV)

För G i kursen krävs det att alla examinationer är godkända.

För VG i kursen krävs det VG i såväl tentamen som projekt.

Kurslitteratur

  • Project Management Institute (2017), Agile Practice Guide.

Kursen använder även specifikationsdokument (framförallt MDN web docs) och annat referensmaterial från webben.

Rekommenderad litteratur:

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större ändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Kursen är obligatoriskt för programmet Medieteknik: Webbaserad design och utveckling.

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.