Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att delkurs 1 (5 hp) inom introduktionskursen RP111B är godkänd.
Inget huvudområde
Kursen ingår i programmets andra termin.
Kursens syfte är att studenten tillägnar sig kunskaper i kemi med fokus på kemiska jämvikter, buffertsystem samt kemisk bindning. Vidare ska studenten skaffa sig kunskaper i grundläggande organisk kemi och biokemi, biologiska makromolekylers struktur och funktioner. Studenten ska även förvärva kunskaper om intracellulära strukturer, cellulär rörelse och interaktion mellan celler. Slutligen ska studenten fördjupa sina kunskaper inom metabolism, grundläggande mekanismer för intracellulär sortering, cellsignalering, DNA-replikation och celldelning. Studenten ska kunna identifiera och diskutera metoder och resultat som dokumenteras vid utveckling av läkemedel som relaterar till den aktuella kursen.
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
Delkurs 1. Kemi, 5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar det periodiska systemets uppbyggnad, atomers orbitaler och modeller för kemisk bindning, intermolekylär växelverkan samt kemisk jämvikt med tonvikt på buffertsystem ur både teoretisk- och praktisk synvinkel. Dessutom avhandlas hur intermolekylära krafter återspeglas i blandbarhet och fysikaliska egenskaper som till exempel kokpunkt, fryspunkt, osmotiskt tryck, ångtryck, ytspänning, kapillärkraft och viskositet. Slutligen behandlas grundläggande termodynamik där de termodynamiska storheterna entalpi, entropi och Gibbs fria energi introduceras genom tillämpningar inom biokemi.
Delkurs 2. Cellbiologi, 10 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas organellernas grundläggande funktioner i olika typer av celler, uppbyggnaden av biologiska membran med fokus på de olika molekylernas betydelse för membranets stabilitet och funktion. Därutöver inhämtas kunskap om cellens intracellulära strukturer och deras funktion samt cellens metabolism, intracellulära funktioner samt cell-cell kommunikation. Vidare behandlas DNA replikation, transkription och translation och proteinsortering. I delkursen behandlas också cellcykeln och dess reglering, mekanismer för celldöd samt uppkomst av cancer. Även grundläggande genetik behandlas. I delkursen utförs laborationer som belyser såväl teoretiskt genomgångna moment som grundläggande cellbiologisk metodik.
Delkurs 1. Kemi, 5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för trender i det periodiska systemet, olika typer av kemiska bindningar samt förklara hur intermolekylära krafter återspeglas i fysikaliska och kemiska egenskaper,
- redogöra för kemiska jämvikter, buffertsystem och tillämpa teorin i biologiska system, och
- förklara fysikaliska/kemiska egenskaper i lösningar samt redogöra för termodynamiska storheter.
Delkurs 2. Cellbiologi, 10 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för cellens uppbyggnad, organellernas grundläggande funktioner i olika typer av celler, samt intracellulära strukturer, cellulär rörelse och interaktion mellan celler,
- redogöra för cellens centrala metabola processer och cellens produktion av energi samt översiktligt beskriva hur biomolekyler byggs upp och bryts ned i cellen,
- förklara cellens grundläggande mekanismer: cellsignalering, DNA replikation, transkription, translation samt intracellulär proteinsortering,
- förklara cellens mekanisker för cellcykeln och dess reglering, principer för celldöd samt uppkomst av cancer,
- förklara meios och grundläggande genetik, och
- planera, utföra, dokumentera, värdera och presentera grundläggande laborativt arbete inom området cellbiologi.
Delkurs 1. Kemi, 5 hp
Delkursens arbetsformer
I arbetet med lärandemål 1-3 består undervisningen av föreläsningar, egna studier av litteraturen, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar samt laborationer, som syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.
Delkurs 2. Cellbiologi, 10 hp
Delkursens arbetsformer
Blandat lärande med digitala moment används för att bidra till studentens aktiva deltagande och reflektion. För att uppnå lärandemål 1-5 består undervisningen av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, workshops, gruppövningar och muntliga redovisningar. För att uppnå lärandemål 6 genomförs laborationer där studenten arbetar självständigt med individuell redovisning av resultat. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar, laborationsgenomgångar och laborationer.
Delkurs 1. Kemi, 5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras genom studentens prestationer vid laborationstillfället, skriftlig individuell laborationsrapport samt skriftlig individuell examination. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att tillämpa teoretiska begrepp inom delkursen och redogöra för metodologiska principer. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer ligger på förmåga att omsätta lärandemålen på aggregerad nivå, dvs. hur temana i de olika målen tillsammans växelverkar för ett givet system eller given händelse.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god, inlämningsuppgifter och laborationsrapport ska vara godkända. Den individuella skriftliga examinationen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Delkurs 2. Cellbiologi, 10 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras i form av skriftlig individuell examination samt individuella muntliga och skriftliga redovisningar.
Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att redogöra för cellens uppbyggnad, organellernas funktioner och cellens metabola processer samt förklara cellens grundläggande mekanismer och grundläggande genetik. Bedömning av lärandemål 6 sker utifrån studentens laborativa prestationer och från en individuell laborationsredovisning där fokus vid bedömningen är studentens förmåga att beskriva relevanta metodologiska principer inom delkursens moment.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god, inlämningsuppgifter och laborationsrapport ska vara godkända. Den individuella skriftliga examinationen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen ska dessutom den individuella skriftliga examinationen vara väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
För att erhålla G på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurserna. För att erhålla VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Kemi, 5 hp
Sutton R, Rockett BW, Swindells PG, (2009) Chemistry for the Life Sciences, second edition, CRC Press Inc. Boca Raton, FL. 266 s.
Laborationskompendium tillkommer. 10 s.
Delkurs 2. Cellbiologi, 10 hp
Alberts B, Hopkin K, Johnson AD, Morgan D, Raff M, Roberts K, Walter P, (2023)
Essential Cell Biology (sixth edition), W.W. Norton & Company. New York, NY., 500 s av 760.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer, ca.50 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.