Avancerad nivå
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.
HSOMA Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram. Kursen kan även ges som fristående kurs.
Kursen behandlar teorier och modeller för ledarskap och organisationer. Dessutom behandlas förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete samt patientsäkerhet som syftar till att stödja ledarskap inom hälso-och sjukvården. Slutligen behandlas den medicinska och vårdvetenskapliga forskningens användbarhet för kunskapsutveckling. Med utgångspunkt från ledarskap och organisation behandlas lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning som är av relevans för sjuksköterskans ledarskap. I kursen behandlas jämställdhet och kulturmedvetenhet utifrån ledarskapet och det interprofessionella teamarbetet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation samt förklara och argumentera för lagar, regelverk och styrdokument som är av relevans för sjuksköterskans ledarskap,
- Kritiskt diskutera modeller för förändringsarbete och kunskapsimplementering samt patientsäkerhet av vikt för ledarskap i vård- och omvårdnad och det interprofessionella teamarbetet,
- Kritiskt granska medicinsk och vårdvetenskaplig forskning av relevans för ledarskap samt forskningens användbarhet för kunskapsutveckling inom hälso- och sjukvård och det kliniska arbetets planering, samordning och utvärdering, och
- Kritiskt diskutera kulturmedvetenhet och jämställdhet i relation till ledarskap och det interprofessionella teamet.
Kursen är nätbaserad och för att uppnå lärandemål 1-4 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, seminarium och diskussionsforum via kursens lärplattform samt genom egna studier. Dessutom ingår ett studiebesök, som studenten själv planerar och ansvarar för, då en vårdchef skuggas. Av de schemalagda momenten är studiebesöket och deltagande i diskussionsforum obligatoriska.
Lärandemål 1-4 examineras i form av en skriftlig individuell examinationsuppgift som presenteras muntligt vid ett examinerande seminarium. Fokus för bedömningen är studentens förmåga att i skrift och därefter muntligt vid ett seminarium argumentera, problematisera och reflektera kring organisation och sjuksköterskans ledarskap. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftliga examinationsuppgiften. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på den individuella skriftliga examinationsuppgiften. För båda betygsgraderna krävs genomförande av det obligatoriska momentet studiebesök. Eventuell frånvaro vid de obligatoriska aktiviteterna (studiebesök och deltagande i diskussionsforum) kompletteras med en individuell skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schema.
Garnow T, (2021) Kulturmöten: interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur. 296 s.
Johansson S, Dellgran P, Höjer S (2023) Människobehandlande organisationer : villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Stockholm: Natur & Kultur. 455 s.
Wensing M, Grol R, Grimshaw J (2020). Improving Patient Care. The Implementation of Change in Health Care. 3 ed. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell 456 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen om ca 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultatet ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.