Avancerad nivå
- CD100A Imperativ programmering (7,5 hp)
- CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
- CD141A Programvaruutveckling och projekt (15 hp)
- CD133A Människa-datorinteraktion (7,5 hp)
CTDVA Datavetenskap
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik (specialisering IoT).
Denna kurs är en introduktion till prototyputveckling och syftar till att studenten ska utveckla god förståelse och främja god användarupplevelse och design av IoT-system. Avsikten är att studenten i projektform ges möjlighet att tillämpa teknisk kunskap förknippad med IoT med designorienterat tänkande och iterativ utvärdering av användarupplevelse såväl som lämpligheten av en teknisk lösning.
Studenten ska bekanta sig med vedertagna tekniker för beskrivning och visualisering av konceptidéer, prototyputveckling, samt olika ansatser för användartester för att validera relevans samt design av IoT-system.
Kursen introducerar aktuella verktyg och tekniker för:
- Visualisering och beskrivning av konceptidéer av ett tänkt IoT-system samt relevanta scenariobaserade användarupplevelser (UX) som eftersträvas med vald design.
- Utveckling av prototyper som representerar minsta livskraftiga produkt (minimum viable products – MVPs), dvs är av särskild relevans för att medge tidig utvärdering av den tänkta produktens potential.
- Utvärdering av konceptidéer och prototyper i termer av designval jämfört med tänkta användares upplevelser, samt de tekniska lösningarnas lämplighet, i termer av potential för vidareutveckling till fullständiga IoT-produkter eller ytterligare prototyputvecklingsbehov.
För att stödja motiv till design av koncept och prototyper, samt utvärdering av användarupplevelser och tekniska möjligheter, diskuteras specifika aspekter för IoT-system relaterade till design och utveckling.
För att stödja design av användargrupper (inklusive aspekter såsom kön, etnicitet och åldersfördelning) samt former för utvärdering av användarupplevelser, introducerar kursen även strategier för att identifiera och använda relevanta representanter av tänkta användargrupper.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. beskriva kända problem relaterade till design av IoT-system,
2. beskriva en konceptidé till ett nytt eller vidareutvecklat IoT-system med hjälp av scenarios och relevanta tekniker för visualisering av användning och funktionalitet, och
3. beskriva en minsta livskraftiga produkt (MVP) med hjälp av relevanta tekniker för systembeskrivning och användarupplevelse (UX), samt motivera val av passande teknologi.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
4. inom en given tidsram implementera relevanta delar av en större IoT-konceptidé till en MVP med adekvata metoder samt med hänsyn taget till människors förutsättningar och behov,
5. planera och genomföra användbarhetstester av konceptidé och MVP,
6. analysera resultat från användbarhetstester, användning och teknikutvärdering för att motivera behov av revidering och/eller vidareutveckling av konceptidé eller MVP, och
7. genom lagarbete och samverkan genomföra ett projekt i grupp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
8. kritiskt reflektera över alternativa sätt att utvärdera konceptidéer och MVPs,
9. kritiskt reflektera över potentialen av en minsta livskraftiga produkt,
10. reflektera över etiska val och dilemman med IoT-system, inklusive vald konceptidé och MVP, i termer av användarupplevelse samt på vilket sätt vald lösning bygger på design-for-trust, och 11. kritiskt diskutera vikten av olika delar av ett system och ordningen de ska implementeras i.
Föreläsningar, seminarier, laborationer, projektarbete och självstudier.
För godkänt betyg krävs :
- godkänd skriftlig konceptbeskrivning inklusive plan för användningsutvärdering (2 hp, UG) (Lärandemål 2, 5 och 8).
- godkänd användningsutvärdering samt reviderad konceptbeskrivning avsedd för utveckling till prototyp (2 hp, UG) (Lärandemål 3, 5, 6, 8 och 9).
- godkänt laborativt arbete (2 hp, UG) (Lärandemål 1, 4, 5 och 6).
- godkänt projektarbete med skriftlig reflektion (9 hp, UA) (Lärandemål 1-11).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på projektarbetet.
- Garrett, J. J. (2010). The Elements of User Experience, New Riders Press, 2nd edition.
- Rowland, C., Goodman, E., Charlier, M., Light, A., Lui, A. (2015). Designing Connected Products: UX for the Consumer Internet of Things, O'Reilly Media.
Referenslitteratur:
- Johnson, J. (2020). Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Guidelines, Morgan Kaufmann, 3rd edition.
- Morville, P., Rosenfeld, L., Arango, J. (2015). Information Architecture for the Web and Beyond. O'Reilly Media, 4th edition.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.