Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen är en fristående kurs.
- energibegrepp: energi, effekt, verkningsgrad, energikvalitet
- energitjänster
- energi för hållbar utveckling
- växthuseffekten och klimatförändringar
- energislag (fossilenergi, solenergi, vatten- och vindenergi, bioenergi, kärnenergi) och deras påverkan på miljö- och klimat
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- kunna redogöra för grundläggande energibegrepp
- kunna beskriva hur energi omvandlas och hur energikvalitet förändras i olika energisystem
- kunna redogöra för olika energislag och deras påverkan på miljö och klimat och
- kunna redogöra för funktionen hos anläggningar för energitillförsel
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
- kunna analysera energiflöden och energiomvandlingar av betydelse för jordens energibalans
- kunna lösa enklare problem rörande solinstrålning och växthuseffekten
- kunna utföra enklare beräkningar på olika energislag
- kunna planera, genomföra och redovisa experimentella uppgifter i anslutning till kursinnehållet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
- kunna argumentera för ställningstagande i miljö-, klimat- och energifrågor baserat på inhämtad och värderad information
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Kursen bedrivs i form av övningar, laborationer och föreläsningar.
Studenternas prestationer bedöms genom laborationer (3 hp) och skriftlig tentamen (4.5 hp).
Krav för godkänd: Godkända laborationer (UG) och godkänd skriftlig tentamen (UV).
Betygsbedömning: Slutbetyget baseras på den skriftliga tentamen.
- Areskoug, Mats: Miljöfysik – Energi för hållbar utveckling. 2:a uppl. Studentlitteratur 2006. Studentlitteratur, Lund.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.