Avancerad nivå
- Kandidat- eller högskoleingenjörsexamen (minst 180 högskolepoäng) inom datavetenskap eller relaterade områden som datateknik, data- och informationsvetenskap, programvaruteknik, informatik, telekommunikation eller elektroteknik.
- Minst 15 hp i programmering, systemutveckling eller motsvarande.
- Motsvarande engelska 6 från svensk gymnasieskola.
- Minst 75 godkända poäng inom programmetDatavetenskap: Internet of Things, masterprogram varavForskningsmetodik DA645E 7,5 hp
CTDVA Datavetenskap
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Kursen ingår i programmet Datavetenskap: Internet of Things, masterprogram och huvudområdet Datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en Masterexamen (120 hp) i Datavetenskap.
Kursen består av tre delar:
- problemdefinition och projektplan,
- uppsatsprojekt och
- opposition av en annan masteruppsats.
Uppsatsprojektet har två faser:
- Att utföra projektet och dokumentera det skriftligt (masteruppsatsen), och
- Att presentera och försvara uppsatsen muntligt
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och förklara olika aspekter inom minst ett datavetenskapligt område med särskilt fokus på Internet of Things.
- Redogöra för forskningsprocessen och dess planering
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
3. Självständigt identifiera, formulera och hantera komplexa problem inom ramen för det individuella arbetet
4. Planera och utföra forsknings- och utvecklingsprojekt inom givna tidsramar
5. Beskriva ett forskningsprojekts bidrag till ett kunskapsområde
6. Aktivt söka och analysera relevant information kring ett givet forskningsproblem
7. Välja en forskningsmetod för ett vetenskapligt problem
8. Tillämpa forskningsmetoder på ett vetenskapligt problem
9. Presentera resultatet av det egna forskningsprojektet på ett vetenskapligt sätt, såväl muntligt som skriftligt
10. Förmedla resultat av forskningsprojekt till olika målgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
11. Bedöma och analysera relevanta forskningsfrågor av vikt för datavetenskap
12. Kritiskt analysera en vetenskaplig rapport och identifiera dess huvudsakliga styrkor och svagheter, utifrån såväl tekniska som samhälleliga aspekter, inklusive etik, hållbarhet och jämställdhet
13. Argumentera för lämpligheten för en viss forskningsmetod för ett vetenskapligt problem
Undervisningen är projektbaserad och anpassad till studentens tidigare kunskaper, förmågor och erfarenheter. De huvudsakliga lärandeaktiviteterna är självständigt arbete, handledning och seminarier. Studenten kommer även att presentera muntligt och agera opponent på ett annat mastersarbete.
För godkänt betyg krävs att kursens alla tre delar är avslutade och godkända.
- projektplan (3 hp, UG) – lärandemål 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11
- uppsats (25 hp, UA) – lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
- muntlig presentation (1 hp, UG) – lärandemål 12
- skriftlig och muntlig opposition (1 hp, UG) – lärandemål 12
Betyg för varje del avgörs av examinatorn genom användning av kriterier i en bedömningsmatris som täcker in kursens olika lärandemål.
Kursens slutbetyg baseras på betyget för momentet uppsats och muntlig presentation.
- Dawson, C. (2015). Projects in computing and information systems. A student’s guide (3rd edition), Pearson
- Oates, B.J. (2005). Researching Information Systems and Computing. Sage Publications, UK.
- Zobel, J. (2004). Writing for Computer Science – The art of effective communication. 2nd ed., Springer, UK.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.