EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2024

Kursplan hösten 2024

Benämning

Det lilla barnet - att arbeta med de yngsta barnen i förskolan

Engelsk benämning

Toddlers - Working with the Youngest Children in Pre-School

Kurskod

BU129F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2024-09-02

Inrättandedatum

2021-11-27

Fastställandedatum

2024-04-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

G1N

Innehåll

Kursen syftar till att studenten skall utveckla kunskaper om de yngsta barnens meningsskapande, utveckling och lärande i förskolan. Vidare syftar kursen till att introducera studenterna till dokumentation.

Kursen behandlar teori, forskning och metodik med inriktning mot de yngsta barnen i förskolan. I kursen diskuteras lek, omsorg och barns utveckling i förhållande till förskoleverksamhetens uppdrag och utformning. Dokumentation som process belyses, diskuteras och prövas under kursens gång.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. diskutera och värdera forskning och teori avseende de yngsta barnens utveckling och lärande
  2. reflektera, analysera och dra slutsatser om verksamhetens utformning utifrån en dokumentation av barngrupp
  3. planera pedagogisk verksamhet och resonera kring hur denna kan genomföras och utvärderas för att utvecklas

Arbetsformer

Kursen är nätbaserad och uppbyggd kring digitala läranderesurser där bland annat litteratur och egen dokumentation behandlas.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.

Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 7,5 hp. I detta examineras lärandemål 2 och 3.

För betyget väl godkänt krävs väl godkänt på båda kursens prov.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Drugli, May Britt (2018). Goda rutinsituationer i förskolan. Lund: Studentlitteratur (97 s.)

Drugli, May Britt & Lekhal, Ratib (2020). Att rusta barn för livet – Förskolans arbete för barns positiva utveckling. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-14) (113 s.)

Edlund, Lena (2019). De yngsta barnen och läroplanen. 2. Uppl. Stockholm: Lärarförlaget (174 s.)

Eriksson Bergström, Sofia (2017). Rum, barn och pedagoger: om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar. Stockholm: Liber (157 s.)

Hansen, Ole Henrik (2018). Små barns kommunikation med vuxna. Lund: Studentlitteratur (67 s.)

Hvit Lindstrand, Sara (2015). Små barns tecken- och meningsskapande i förskola: multimodalt görande och teknologi. Diss. Jönköping: Högskolan i Jönköping (tillgänglig på Internet) (238 s.)

Linder, Linda (red.) (2016). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Stockholm: Lärarförlaget (237 s.)

Läroplan för förskolan Lpfö 18 (2018). Stockholm: Skolverket (tillgänglig på Internet) (16 s.)

Løkken, Gunvor (2008). Toddlarkultur: om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan. Lund: Studentlitteratur (136 s.)

Palmer, Anna (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation. Stockholm: Skolverket (tillgänglig på Internet) (74 s.)

Pramling Samuelsson, Ingrid & Jonsson, Agneta (2017). Förskolans yngsta barn: perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm: Liber (280 s.)

Riddarsporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & kultur (281 s.)

Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.