Grundnivå
MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp, MV221A Statistik och miljökommunikation 7,5 hp, MV222E Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp eller MV222A Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp, MV223A Miljöpsykologi och -metod 7,5 hp, MV224A Naturvetenskaplig metod: datainsamling och analys av miljötillstånd 7,5 hp och MV232E Miljöekonomi: introduktion 7,5 hp eller
MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp, MV101A Miljörätt 15 hp, MV133B Miljöundersökningar 15 p och MV108C Miljövetenskap: fortsättningskurs 30 hp eller motsvarande
KSMXA Miljövetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle.
Syftet är att den studerande ska utveckla grundläggande kunskaper i flera av de verktyg som används inom miljömanagement t.ex. ekodesign och livscykelanalys. Vidare syftar kursen till att sätta dessa miljömanagementverktygs användning, samt resultat, i relation till hållbar samhällsutveckling och -styrning.
Kursen behandlar: grunderna i följande verktyg och deras tillämpning:•
- Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
- Livscykelanalys (LCA)
- Ekodesign
- Kostnads-nyttoanalys (Cost Benefit Analys, CBA)
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för miljömanagementverktyg och deras tillämpning
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
2. planera, genomföra och rapportera enklare studie utförd med hjälp av miljömanagementverktyg
3. producera skriftlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
4. arbeta med kartor och fysiska modeller
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
5. kritiskt granska rapporter skapade med miljömanagementverktyg i relation till en hållbar samhällsutveckling och –styrning samt de etiska aspekterna av dessa.
6. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt förmåga att utveckla sin kompetens i att använda miljömanagementverktyg
7. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Projektarbete A: planering, genomförande och rapportering (2 hp) (mål 1, 2, 6 och 7) (UG)
Projektarbete B: planering, genomförande och rapportering (2 hp) (mål 1, 2, 4, 6 och 7) (UG)
Seminarium med skriftlig inlämning (1,5 hp) (mål 1, 5, 6 och 7) (UA)
Studie i grupp: planering, genomförande och rapportering (2 hp) (mål 1, 2, 3, 6 och 7) (UA)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
Slutbetyget på kursen sätts utifrån ett viktat medelbetyg för Seminarium och Studie i grupp.
- Dransfield, R. (senaste upplagan). Business Economics. Routledge, Milton Park.
- Glasson, J. & Therivel, R. (2013). Introduction to environmental impact assessment. Routledge.
- Hussen, A. (senaste upplagan). Principles of Environmental Economics and Sustainability. Routledge, Milton Park.
- Mulvihill, P.R. & Ali, S.H. (senaste upplagan). Environmental Management: Critical thinking and emerging practices. Routledge, Milton Park.
- OECD (2018). Cost-Benefit Analysis and the Environment: Further Developments and Policy Use. OECD Publishing, Paris.
Artiklar, rapporter och annat material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.