Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN415C Engelska och lärande: Språk och skrivande (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om texter i vid mening och den roll texter spelar i skolan som redskap för elevers kunskaps- och språkutveckling.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om skolans och engelskämnets roll i förhållande till frågor om global engelska, mångfald, interkulturalitet och medborgerlig bildning. Studenten ska dessutom utveckla kunskaper om uppgiftsbaserat lärande och inkluderande pedagogiska arbetssätt.
Text och förståelse 7,5 hp
Delkursen visar hur skönlitteratur kan användas för att stödja läs, lyss- och skrivutveckling vid andraspråksinlärning. Kursen ger därtill redskap för att kunna diskutera, analysera och värdera olika skönlitterära texter med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp. Slutligen kopplar kursen samman teoretisk kunskap om litteratur och språk med praktiskt-kreativt skönlitterärt skrivande i grupp, och visar därigenom hur olika creative writing-tekniker kan användas för att befrämja språklig och litterär kompetens.
Engelskundervisning i en global kontext 7,5 hp
Delkursen fokuserar begreppen interkulturalitet och medborgerlig bildning i förhållande till skolans och engelskämnets roll i ett mångkulturellt samhälle. Språk, kulturer och identitet behandlas ur ett intersektionellt perspektiv där faktorer som genus, sexualitet, etnicitet och klass samverkar med varandra. Dessutom behandlas engelska som globalt språk utifrån både maktperspektiv och historiska kontexter samt utifrån vad språkundervisning innebär i en skola som präglas av kulturell heterogenitet.
Text och förståelse 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten
- visa hur skönlitteratur kan användas för att stödja läs, lyss- och skrivutveckling vid andraspråksinlärning
- sammanfatta, analysera och diskutera skönlitterära texter
- skriva en skönlitterär berättelse med hjälp av några olika creative writing-tekniker
Engelskundervisning i en global kontext 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten
- använda relevanta teorier för att definiera, förklara och problematisera begreppen interkulturalitet, medborgerlig bildning, inkludering och engelska som globalt kontaktspråk i förhållande till engelskundervisning i ett mångkulturellt samhälle
- redogöra för hur engelskundervisning kan organiseras utifrån teorier om uppgiftsbaserat lärande och inkluderande arbetssätt
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner för 7-9 respektive gymnasiet i uppgiftsinstruktioner
Text och förståelse 7,5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Engelskundervisning i en global kontext 7,5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Text och förståelse 7,5 hp
I delkursen examineras studentens kursportfölj (mål två). Vidare ingår det i examinationen att individuellt skriva en berättelse med hjälp av creative writing-färdigheter (mål tre). Berättelsen redovisas därtill genom en muntlig presentation av en skriftlig reflektionsuppgift (mål ett).
God språkbehandling, disposition och presentationsform krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Engelskundervisning i en global kontext 7,5 hp
Mål 1, 2 och 3 examineras genom en salstenta.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till högst fem.
Text och förståelse 7,5 hp
Gaiman, Neil. The Graveyard Book. London: Bloomsbury, 2011. (304 pages)
Pullman, Philip. Northern Lights. London: Scholastic (448 pages)
Kompendietext (ca 200 s)
Engelskundervisning i en global kontext 7,5 hp
Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik:Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur, 2021. 546 s
Seargeant, Philip & Swann, Joan (red.) (2012). English in the World: History, Diversity, Change. New York: Routledge (416 s).
Siqueira, Sávio (2017) ”Intercultural language educators for an intercultural world: action upon reflection.” (12 s). Tillgänglig via Internet.
Skolverket. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt kommentarmaterial för engelska. Tillgänglig via internet.
Aktuella vetenskapliga artiklar (totalt c:a 100 sidor) samt digitalt material såsom Ted Talks etc tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.