Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inga huvudområden
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå men inte som en del av engelska som huvudområde.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla sina färdigheter i kritiskt tänkande för ökad läsförståelse av engelska argumenterande texter med målet att främja akademiska studier.
Kursen omfattar grundläggande argumentationsanalys, identifiering av retoriska mönster samt kunskap om olika lässtrategier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp inom argumentationsanalys och retorik;
- kritiskt analysera texter med hjälp av argumentationsanalys och retoriska mönster.
Kursen innehåller olika arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier och självstudier av kurslitteratur.
Prov 1: Skriftlig hemtentamen (Written Take-Home Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftligt paper (Written Paper), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
För betyget väl godkänt krävs betyget väl godkänt på båda proven.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Cottrell, Stella (2017). Critical Thinking Skills: Effective Analysis, Argument and Reflection. Tredje upplagan. London: Red Globe Press. (296 s)
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 250 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Introduktion i kritiskt tänkande och läsförståelse för universitetsstudier