Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Syftet är att studenten ska utveckla sin kunskap om planetära gränser och hållbarhetsutbildning utifrån FN:s globala mål för hållbarhet i global-lokala sammanhang samt beredskap och förståelse för utmaningar via djupinriktat lärande
Kursen fokuserar på globala och lokala lärande- och undervisningsutmaningar inom området hållbar utveckling, med Sverige och deltagarnas respektive hemländer som exempel. Kursen ger studenterna möjlighet att utveckla färdigheter i att planera och genomföra möjliga steg mot förändring i hållbarhetsutbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva Antropocen och analysera människors påverkan på sin miljö samt diskutera hållbarhetsfrågor och utmaningar i förhållande till hållbar utveckling i deltagarnas respektive hemländer och globalt
- planera och ge exempel på hur undervisning kan bedrivas/genomföras inom miljö och hållbarhet
- beskriva och analysera Global Learning for Sustainable Development (GLSD), Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling i studenternas respektive hemländer och globalt
- analysera, reflektera över och problematisera teoretisk och praktisk undervisning för hållbarhet.
Det pedagogiska förhållningssättet utgår från transformativt lärande baserat på deltagarstyrd aktionsforskning och reflekterande dialog. Kursen kräver aktivt deltagande i alla aktiviteter, samt individuella förberedelser genom litteraturläsning, förutom samarbete i team. Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops, projektarbete, studiebesök och hemuppgift. Studenterna har möjlighet att påverka de undervisnings- och lärandemetoder som används i vissa uppgifter. Grupparbeten kommer att vara utmaningsbaserade och transdisciplinära och organiseras tematiskt.
Lärandemål 1 examineras i ett seminarium.
Lärandemål 2 examineras i en studentledd workshop.
Lärandemål 3 respektive 4 examineras i form av var sitt paper.
Kursansvarig informerar om obligatoriska moment vid kursstart.
Baumann, Franz (2021). The Next Frontier—Human Development and the Anthropocene: UNDP Human Development Report 2020. Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 63(3), pp. 34-40. https://doi.org/10.1080/00139157.2021.1898908
Keppner, Benno; Kahlenborn, Walter; Hoff, Holger; Lucht, Wolfgang & Gerten, Dieter (2020). Planetary boundaries: Challenges for science, civil society and politics. Final Report. (urval i samråd med lärare på 100 s.). Tillgänglig via internet.
Liepina, Inese & Jutvik, Gitte (2009). Education for change. A handbook for teaching and learning sustainable development . ISBN 978-91-86189-01-3 (72 s.). Tillgänglig via internet.
Nordén, Birgitta (2016). Learning and teaching sustainable development in global-local context. Malmö Studies in Educational Sciences. Malmö: Malmö University. (100 s.). Tillgänglig via internet.
Nordén, Birgitta & Avery, Helen (2020). Redesign of an outdoor space in a Swedish preschool: Opportunities and constraints for sustainability education. International Journal of Early Childhood, 52(3), 1-17. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00275-3.
Scott, William & Vare, Paul (2018)The world we’ll leave behind. Grasping the sustainability challenge. London and New York: Routledge. (234 s.).
UNESCO (2014). Road map for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. (37 s.). Tillgänglig via internet.
United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) (2020). Yearbook of Global Climate Action 2020: Marrakech Partnership for Global Climate Action. (48 s.). Tillgänglig via internet.
United Nations SDG Action Campaign (2021). Tillgänglig via internet.
Wals, Arjen (2021). The Power of Transgressive Learning. In GTI Forum: “The Pedagogy of Transition”, Great Transition Initiative (May 2021) (3 s.). Tillgänglig via Internet.
Artiklar från vetenskapliga internationella tidskrifter, populärvetenskapliga rapporter och Internet kommer att inkluderas (150 s.). Studenten väljer även individuell litteratur i samband med projektarbeten och hemuppgift.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Undervisning och globalt lärande för hållbarhet