Grundnivå
- BY215H, Byggd miljö: Introduktion till arkitektur och byggande ur ett hållbarhetsperspektiv, 7,5 hp,
- BY216H, Byggd miljö: Byggnadens gestaltning, användare och sammanhang, 7,5 hp
- BY217H, Byggd miljö: Klimatneutralt byggande och digitala verktyg, 15 hp
KSBYO Byggd miljö
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Syftet med kursen är att introducera viktiga teman i hållbar urban gestaltning genomförd i samråd och samverkan med stadens användare och med tonvikt på grön och hållbar mobilitet i den byggda miljön. Utgångspunkten är en fördjupad kunskap om utgångspunkter för hållbar och resilient planering och om grön infrastruktur.
Kursen introducerar studenterna till viktiga designstrategier med fokus på hållbara infrastrukturlösningar och grön mobilitet. Från en användarutgångspunkt fördjupas studenternas kunskaper om urban resiliens och staden som mikroklimat. Stadens utveckling med avseende på mobilitet utgör kärnan i denna kurs, som fördjupar studenternas förståelse av hur byggnader, som stadskomponenter, kopplas till andra delar av staden, såsom gatunät, transportsystem, vegetation, gång- och cykelvägar, dagvatten, avloppssystem och många andra infrastrukturrelaterade komponenter. Studenterna utvecklar kunskaper om naturbaserade lösningar och får en fördjupad förståelse för tekniska lösningar och hur material för beslutsfattande kring designlösningar på stadsnivå utvecklas. Studenterna stiftar bekantskap med simuleringsprogram och andra digitala verktyg som används i sådana beslutsprocesser och för bedömningar av urban klimatprestanda på olika planeringsnivåer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för förutsättningarna för utformning och planering av hållbara stadsområden
- göra medvetna designval avseende blåa och gröna, naturbaserade lösningar för en resilient urban miljö
- utforma och utarbeta ett designförslag för en resilient stadsmiljö
- kommunicera sina gestaltningar med hjälp av digitala verktyg och producera visuella objekt
- simulera och återge urbana klimatkomfortförhållanden med hjälp av olika simuleringsprogram och digitala verktyg
- utifrån relevanta underlag fatta integrerade designbeslut för stadsrum och platser kännetecknade av resiliens och goda klimatförhållande
- Designprojekt, genomfört i grupp
- Teknisk rapport med simuleringsanalys och visualiseringar, genomförd individuellt
- Föreläsningar
- Gruppövningar
- Handledning av programvaror och digitala verktyg
- Studiebesök
- Redovisning och inlämning av projektrapport omfattande gruppens gestaltningsprojekt (3 hp) (UV) (2, 3, 4, 5, 6)
- Individuell teknisk rapport med simuleringsanalys och visuella objekt (3 hp) (UV) (4, 5)
- Aktivt deltagande vid övnings- och handledningstillfällen (1,5 hp) (UG) (1, 2). För omexamination av övnings- och handledningstillfällen ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Projektrapport omfattande gruppens gestaltningsprojekt och Individuell teknisk rapport är väl godkända.
- Mostafavi, M. & Doherty, G. (red) (2016). Ecological Urbanism, Lars Müller Publisher
- Rassia, S. Th. (senaste upplaga). Cities for Smart Environmental and Energy Futures. Impacts on Architecture and Technology. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
- Wheeler, S. M., & Beatley T., eds. (2014). Sustainable Urban Development Reader. Routledge, London. [Elektronisk resurs]
Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.