Grundnivå
För tillträde till termin 3 ska kurserna OM111B och OM112A vara godkända.
HSOMA / Omvårdnad
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Innehållet i kursen är fördelat över tre delkurser. I delkurs 1 behandlas kvantitativa metoder och i delkurs 2 behandlas kvalitativa metoder. Delkurs 3 utgör ett skriftligt fördjupningsarbete där begrepp och fenomen inom huvudområdet omvårdnad utforskas och kritiskt diskuteras i relation till omvårdnadsteorier, kärnkompetenserna samt ramverket Fundamentals of Care. Forskningsetik, evidensbaserad vård och informatik samt jämställdhet ingår som ett övergripande tema i delkurserna. Grupphandledning i omvårdnad ingår utifrån programmets progressionsspår för denna aktivitet.
Kursen består av 3 delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas och diskuteras kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning med fokus på forskningsprocessen, vanliga studiedesigner, metoder för datainsamling och analys samt forskningsetik.
Delkurs 2. Kvalitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas och diskuteras vetenskapliga begrepp och teorier inom kvalitativ omvårdnadsforskning. Forskningsprocessens olika delar såsom datainsamling, forskningsetik samt tolkning och analys av data behandlas avseende olika studiedesigner.
Delkurs 3. Fördjupningsarbete, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen tillämpar studenten strategier för informationssökning och utvecklar och fördjupar sin kunskap och förmåga att utifrån ett kritiskt förhållningssätt utforska samt problematisera ett valt begrepp inom huvudområdet omvårdnad i en akademiskt skriven text.
Delkurs 1. Kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenterna kunna:
- beskriva och förklara studiedesigner, samt metoder för datainsamling och grundläggande statistiska begrepp och analyser,
- förklara forskningsetiska principer vid kvantitativa metoder, och
- tolka och kritiskt värdera forskningsresultat inklusive beaktande ur ett jämställdhets- samt samhällsperspektiv, avseende studier med kvantitativa metoder.
Delkurs 2. Kvalitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- beskriva bakgrunden till kvalitativa metoder samt redogöra för vanliga studiedesigner, metoder för datainsamling och analys,
- förklara forskningsetiska principer relevanta för kvalitativ forskning, och
- tolka och kritiskt värdera forskningsresultat inklusive beaktande ur ett jämställdhets- samt samhällsperspektiv avseende studier med kvalitativa metoder.
Delkurs 3. Fördjupningsarbete, 5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- tillämpa forskningsprocessen samt beskriva, kritiskt bearbeta och diskutera valt begrepp inom huvudområdet omvårdnad,
- sammanställa ett fördjupningsarbete till en akademiskt skriven text,
- reflektera och diskutera eget behov av kunskap och kompetensutveckling på såväl individuell som generell nivå i relation till det valda begreppet och omvårdnadsområdet, och
- diskutera och kritiskt granska såväl det egna som andra studenters fördjupningsarbete i respondent- och opponentskap.
Delkurs 1. Kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen genomförs i form av egna studier och föreläsningar för att uppnå lärandemål 1-3. Dessutom hålls en workshop i artikelgranskning med fokus på forskningsdesign, statistik och statistiska begrepp samt diskussion av forskningsresultat för att uppnå lärande mål 1 och 3.
Delkurs 2. Kvalitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen genomförs i form av egna studier och föreläsningar för att uppnå lärandemål 1-3. Dessutom genomförs två workshops, en workshop i artikelgranskning med fokus på databearbetning och tolkning av forskningsresultat och en workshop i innehållsanalys med fokus på kvalitativ databearbetning för att uppnå lärandemål 1 och 3.
Delkurs 3. Fördjupningsarbete, 5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen genomförs i form av egna studier, föreläsningar och seminarier (lärandemål 1-4). I delkursen ingår även informatik och databassökning (lärandemål 1). Seminarierna är obligatoriska arbetsformer.
Delkurs 1. Kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens bedömningsformer
Delkursens innehåll examineras genom individuell skriftlig tentamen (lärandemål 1-3). Fokus för bedömning av lärandemål 1-3 läggs på studentens förmåga att beskriva och förklara relevanta kvalitativa metoder och studiedesigner, metoder för datainsamling och analys, forskningsetiska principer samt att tolka och kritiskt värdera forskningsresultat.
Delkursens innehåll examineras genom individuell skriftlig tentamen (lärandemål 1-3). Fokus för bedömning av lärandemål 1-3 läggs på studentens förmåga att beskriva och förklara relevanta kvantitativa metoder och analyser samt statistiska begrepp och forskningsetiska principer samt att tolka och kritiskt värdera forskningsresultat.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
Delkurs 2. Kvalitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Delkursens bedömningsformer
Delkursens innehåll examineras genom individuell skriftlig tentamen (lärandemål 1-3). Fokus för bedömning av lärandemål 1-3 läggs på studentens förmåga att beskriva och förklara relevanta kvalitativa metoder och studiedesigner, metoder för datainsamling och analys, forskningsetiska principer samt att tolka och kritiskt värdera forskningsresultat.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
Delkurs 3. Fördjupningsarbete, 5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras individuellt genom en bedömning av skriftlig fördjupningsuppgift. Fokus för bedömning ligger dels på studentens förmåga att sammanställa den skriftliga fördjupningsuppgiften till en akademiskt skriven text dels på förmågan hos studenten att i fördjupningsuppgiften kritiskt diskutera och reflektera över ett begrepp inom omvårdnad. Lärandemål 4 examineras individuellt vid ett examinationseminarium där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att försvara det egna fördjupningsarbetet och kritiskt granska annan students fördjupningsarbete.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska arbetsformer kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig individuell uppgift om inte nya tillfällen för seminarier kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på skriftlig fördjupningsuppgift.
För hela kursen och i delkurs 1 och 2 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 3 ges betygen Underkänd och Godkänd.
För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd i delkurs 1-2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Björk, Jonas (2020). Praktisk statistik för medicin och hälsa. Stockholm: Liber. 318 s.
Henricson M, (red.) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur. 564 s.
Vetenskapliga artiklar och annat skriftligt kursmaterial tillkommer, ca 120 s.
Delkurs 2. Kvalitativa metoder inom omvårdnadsforskning, 5 hp
Birkler, Jacob (2022). Vetenskapsteori: en grundbok. Tredje upplagan Stockholm: Liber. 147 s.
Henricson M, (red.) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur. 564 s.
Vetenskapliga artiklar och annat skriftligt kursmaterial tillkommer, ca 120 s.
Delkurs 3. Fördjupningsarbete, 5 hp
Bettany-Saltikov J, McSherry R, (2016) How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guide. 2. ed. London: McGraw-Hill Education/Open University Press. Ca 6 s av 248 p.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Hälsa och samhälle, Malmö universitet.
Henricson M, (red.) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur. 564 s.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. ca 37 s av 374 s.
Muntlin, Åsa & Jangland, Eva (red.) (2020). Fundamentals of care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur 199 s.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B, (2016) Evidensbaserad omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 186 s.
Willman, Ania (2022). Teorier för omvårdnad. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur. Ca 50 s av 406.
Vetenskapliga artiklar och annat skriftligt kursmaterial tillkommer, ca 120 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna under ett år efter det att förändringen har skett erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.