Grundnivå
- 15 hp matematik
- Engelska 6
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen är en fristående kurs.
Numeriska metoder för:
- grundläggande matematiska operationer
- lösning av differentialekvationer
- lösning av egenvärdesproblem
- Monte-Carlo simuleringar
samt
- programmering i Python
- användning av numeriska metoder för att modellera fysikaliska system
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- redogöra för olika numeriska metoder
- beskriva vanliga programmeringselement i datorprogram
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
- tillämpa numeriska metoder för att modellera fysikaliska system och redogöra för deras för- och nackdelar
- uppskatta fel vid användning av numeriska metoder
- skriva och vidareutveckla enklare program i Python som baseras på numeriska metoder
- beskriva resultatet av en simulering i en projektrapport
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
- kritiskt kunna granska och värdera en modell för ett fysikaliskt system
Undervisningen byggs helt kring kursmaterial som ges via Internet. Undervisningen förutsätter tillgång till dator med Internetanslutning. Inga fysiska träffar planeras, däremot kan enstaka digitala undervisningstillfällen förekomma.
Studenternas prestationer bedöms genom:
- inlämningsuppgifter (4.5 hp)
- ett större avslutande projekt i form av en rapport (3 hp)
Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter och godkänt avslutande projekt.
- Kompendier med teori och uppgiftsbeskrivning tillhandahålls.
- Newman, M. (2012). Computational Physics. U.S.: CreateSpace
Eventuellt ytterligare kurslitteratur väljs i samråd med lärare/handledare beroende på projektets inriktning.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.