Kursplan hösten 2026
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
45 hp i progression inom ett huvudområde
Huvudområde
KSMXA / Miljövetenskap
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Innehåll
Kursens introducerar miljösociologi och miljösociologisk metod samt miljösociologins koppling till t.ex. miljöpolitik, miljöpsykologi och miljöetik. En miljösociologisk undersökning genomförs utifrån relevanta teorier, begrepp och metoder.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för grundläggande miljösociologiska begrepp, teorier och sammanhang
2. använda miljösociologisk metod
3. beskriva och analysera miljösociologins koppling till miljöpolitik, medborgarskap, miljöpsykologi, miljöhistoria, miljöetik, tekniska system och natursystem.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. planera, genomföra, analysera och presentera en miljösociologisk undersökning med utgångspunkt i miljösociologiska teorier
5. uppvisa färdighet i skriftlig och muntlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
6. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
7. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna process
8. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt förmåga att utveckla sin kompetens i att identifiera, analysera och bedöma miljöproblem
Arbetsformer
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning, inhämtning av empiri, metodanvändning och kunskapsinhämtning.
Bedömningsformer
Individuellt skriftligt arbete (7 hp) (samtliga mål) (A-E;U)
Muntlig presentation (0,5 hp) (lärandemål 4,5,7) (UG)
För slutbetyget godkänd på kursen (7,5 hp) krävs att examinationsmomenten är godkända. Slutbetyget på kursen baseras på betyget för individuellt skriftligt arbete.
Kurslitteratur
Arnold, A. (2018). Climate Change and Storytelling: Narratives and Cultural Meaning in Environmental Communication. Springer International Publishing AG, New York.
Clark, T., Foster, L., Sloan, L., & Bryman, A. (2021). Bryman's Social Research Methods. Oxford University Press, Oxford.
Detraz, N. (2016). Gender and the Environment. Polity Press, Cambridge.
Hannigan, J. (2022). Environmental Sociology. Routledge, Milton Park.
Miller, G. & Spoolman, S. (2020). Living in the Environment. Cengage Learning Inc, Boston.
Artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.