Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Pedagogik: Yrkesidentiteter och sociala kategorier

Engelsk benämning

Education: Vocational identities and Social Categories

Kurskod

PY606G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för yrkeslärarprogrammet

Inrättandedatum

2022-06-22

Fastställandedatum

2024-04-25

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PY605G Pedagogik: Policy och styrning i yrkesutbildning– en internationell utblick (genomgången)

Huvudområde

LAPEA / Pedagogik

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

A1F

Kursen ingår i masterprogrammet Pedagogik och yrkeskunnande.

Innehåll


Kursen syftar till att studenten utvecklar en fördjupad förståelse för betydelsen av sociala kategorier och intersektionalitet i relation till yrkesutbildning.

I kursen behandlas forskning som belyser och problematiserar sociala kategorier såsom genus, klass och etnicitet i yrken, yrkesutbildning och därmed den yrkesdidaktiska relevansen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. Redogöra för samt diskutera och analysera sociala kategorier i relation till yrkeskunnande och yrkesutbildning,
  2. identifiera och problematisera normer i yrkeskulturer och yrkesdidaktiska praktiker.
  3. självständigt planera och genomföra en undersökning inom givna tidsramar, samt att på ett vetenskapligt, kritiskt reflekterande och etiskt medvetet sätt presentera resultaten i en logiskt sammanhållen form enligt etablerade vetenskapliga konventioner.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, fältstudier och work-shops.

Bedömningsformer

Samtliga mål examineras i form av ett paper (prov 1).

För VG krävs VG på prov 1

Kurslitteratur

Bourdieu, Pierre (1984). A social critique of the judgement of taste. Cambridge, MA: Harvard University Press. (Valda delar i samråd med kursledare, ca 30 s.).

Bryman, Alan (2025). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. (Valda delar i samråd med kursledare, ca 30 s.).

Colley, Helen, James, David, Diment, Kim & Tedder, Michael (2003). Learning as becoming in vocational education and training: Class, gender and the role of vocational habitus. Journal of Vocational Education and Training, 55(4), pp.471–498.

Connell, Raewyn & Pearse, Rebecca (2015). Om genus. Göteborg: Daidalos. (236 sidor)

Edling, Cristofer & Liljeros, Fredri (red.) (2016). Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning. Stockholm: Liber. (219 s)

Hedlin, M. (2021). Lilla genushäftet 3.0: Om genus och skolans jämställdhetsmål. Linnéuniversitetet.

Willis, Paul (1993). Learning to labour: how working class kids get working class jobs. Hampshire: Ashgate. (valda delar ca 50 s).

Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen

Övrigt


Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.