Avancerad nivå
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:83.
Inget huvudområde
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:83.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om utvärderings- och utvecklingsarbete med mål att utveckla den pedagogiska verksamheten. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar förmåga att granska och kritiskt värdera skolors systematiska kvalitetsarbete samt identifiera behov av utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för teorier och forskningsbaserade modeller för utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet
- jämföra och kritiskt granska olika former av kvalitets- och styrningssystem i pedagogisk verksamhet
- redogöra för val av utvärderings- och utvecklingsstrategier samt kunna visa på samband mellan utvärdering, styrning och utvecklingsarbete
- planera ett utvärderings- och utvecklingsarbete inom pedagogisk verksamhet
- utvärdera sitt eget arbete med utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet
Kursen behandlar vetenskapliga perspektiv på arbete med utvärdering och utvecklingsarbete i skolan. Olika modeller för utvärdering och verksamhetsstyrning granskas och problematiseras. Kursen innehåller två delmoment. I det första delmomentet studeras hur kvalitet i skolverksamhet och utbildning beskrivs och definieras. Vidare studeras hur utvärdering av pedagogisk verksamhet har utvecklats över tid och hur lokalt utvecklingsarbete organiseras och utvärderas. Det andra delmomentet behandlar utformning av ett utvecklingsarbete utifrån teoretiska och metodologiska överväganden och med relevans för skolan, lärares arbete och elevers lärande.
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Prov 1: Paper med seminarium (Paper and Seminar), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Paper med seminarium (Paper and Seminar), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4 och 5.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan (2014). Strategier och förändringsmyter: ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (2. uppl.). Studentlitteratur. (216 s.)
Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2016). Perspektiv på utvärdering (3., [rev.] uppl.) Studentlitteratur. (184 s.)
Scherp, Hans-Åke (299 s.). Lärandebaserad skolutveckling lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat. Studentlitteratur. (299 s.)
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.