Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Transport, mobilitet och stadsplanering

Engelsk benämning

Transport, Mobility and Urban Planning

Kurskod

BY260E

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2024-05-23

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering.

Innehåll

Syftet med kursen är att introducera studenterna till transporternas roll och för olika former av mobilitet i samhällsplaneringen. Studenterna introduceras till transportplanering från överstatlig till nationell, regional och lokal nivå. Kursen belyser politiska processer, styrning och genomförande utifrån kritiska perspektiv på urban transportplanering och dess relation till urban mobilitet och hållbarhet.

Kursen innehåller

  • Den historiska utvecklingen av transportsystemet och dess roll i samhällsutvecklingen med betoning på urbanisering och stadsplanering
  • Planeringsprocesser från överstatlig till nationell-, regional-, och kommunal planering för urban transporter
  • Transportbegreppet i förhållande till mobilitetsbegreppet
  • Transportperspektiv i förhållande till urban mobilitet och hållbarhet

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förstå transporters roll i samhällsutveckling, dess samhällsnytta och hur dessa beskrivs och analyseras
2. förstå styrning av transportplaneringen på överstatlig, nationell, regional och kommunal nivå och dess relation till de transportpolitiska målen
3. förstå skillnaden mellan transportplanering och planering för hållbar mobilitet

Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
4. beskriva och analysera transportsystemets roll i samhällsutvecklingen på nationell, regional och lokal nivå
5. identifiera centrala aktörer och planeringsåtgärder i planeringsprocessen på nationell, regional och kommunal nivå
6. kunna identifiera och undersöka transportrelaterade frågor i relation till mobilitetsfrågor
7. reflektera kritiskt över ett transportplaneringsproblem

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursens slut ska studenterna kunna
8. självständigt diskutera transportsystemets roll för samhällsutveckling genom användning av relevant litteratur
9. med hjälp av relevant litteratur bedöma transportplaneringsstrategier och mobilitetsplaner ur hållbarhetsperspektiv

Arbetsformer

Kursen omfattar föreläsningar, obligatoriska seminarier, grupparbete, individuellt arbete och studiebesök.

Bedömningsformer

Examinationen består av:

  • Obligatoriska seminarium (3hp) (UG) (lärandemål 1-5) muntlig framställning.
  • Grupparbete (3hp) (UA) (lärandemål 1-9) inkl. skriftlig självvärdering av egen insats för individuell bedömning.
  • Individuell essä (4hp) (UA) (lärandemål 6-9) skriftlig framställning.

Information om hur helkursbetyg bestäms går att finna i kursdokumentation som tillhandahålles vid kursstart.

Kurslitteratur

  • Flyvbjerg, B. (senaste upplagan). Rationality and Power, Democracy in Practice. The University of Chicago, Chicago.
  • Schiller, P. & Kenworthy, J. (senaste upplagan). An Introduction to Sustainable Transportation Policy, Planning, and Implementation. Routledge, London.
  • Standley, J. & Hensher, D. A. (senaste upplagan). A research Agenda for Transport Policy. Elgar Research Agenda, Cheltenham Glos.

Artiklar tillkommer som tillhandahålles elektroniskt

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.