Avancerad nivå
Godkänd kurs: SO667F Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO668F Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO669F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
samt
Godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp
eller
Specialpedagogexamen/speciallärarexamen på avancerad nivå.
eller
Magisterexamen i specialpedagogik alternativt i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik
LASQA Specialpedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad teoretisk och metodologisk kunskap om praktiknära och praktikutvecklande forskning inom det specialpedagogiska fältet.
I kursen behandlas relationen mellan specialpedagogisk teoribildning samt praktiknära och praktikutvecklande forskning med särskilt fokus på inkluderande utbildning och lärmiljö som studenten formulerar i en forskningsdesign. Huvudfokus ligger på hur lärare med stöd av praktiknära och praktikutvecklande forskning kan förbättra tillgängligheten och villkor för individens delaktighet och lärande i olika pedagogiska verksamheter. Här synliggörs det tvärvetenskapliga specialpedagogiska forskningsfältet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. beskriva olika aspekter som främjar en inkluderande lärmiljö i praktiknära forskning
2. redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom det specialpedagogiska forskningsfältet och den specialpedagogiska praktiken
Färdighet och förmåga
3. analysera och reflektera kring inkluderande utbildning och lärmiljöer i teori och praktik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
4. kritiskt granska och analysera olika forskningsansatsers möjligheter och begränsningar i praktiknära specialpedagogisk forskning
5. identifiera och problematisera användningen av teori och metod i praktiknära och praktikutvecklande forskning inom det specialpedagogiska fältet med särskild koppling till egen forskningsdesign.
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturseminarier, muntliga redovisningar. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Prov 1: Skriftlig hemtentamen (Written Home Assignment) 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1,2,3,4,5.
Prov 2: Workshop (Workshop) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4,5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Ball, Deborah Loewenberg & Cohen, David (1999). Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. I: Darling-Hammond, Linda & Sykes, Gary (red.), Teaching as the learning profession (s. 3–32). Jossey-Bass Education Series. (29 s.)
Bergmark, Ulrika & Graeske, Caroline (2022). *Praktiknära forskning i förskola och skola. Undervisning, forskning och utveckling i samverkan. * Studentlitteratur. (168 s.)
Creswell, John W. & Creswell, J. David (2023). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approach (Sixth edition, international student edition.). SAGE. (Valda delar i samråd med kursledaren, ca 300 s.)
Eriksson, Inger (2018). Lärares medverkan i praktiknära forskning: Förutsättningar och hinder. Utbildning & Lärande 12(1), 27–40. (13 s.)
Finkelstein, Simon, Sharma, Umech & Furlonger, Brett (2021). The inclusive practices of classroom teachers: a scoping review and thematic analysis. International Journal of Inclusive Education, 25(6), 735–762. (28 sid.)
Lelinge, Balli (2022). Kollaborativ professionell utveckling för innehållsinkluderande undervisning: praktikutvecklande klassrumsforskning (Doctoral dissertation, Malmö University). (Valda delar i samråd med kursledaren, ca 50 s.)
SOU 2018:19. *Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring. * Betänkande av Utredningen om praktiknära skolforskning i samverkan. Elanders Sverige. (196 s.)
SOU 2018:38. Styra och leda med tillit - Forskning och praktik. Stockholm: Finansdepartementet. (406 s.)
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer i samråd med kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.