Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NM178F Matematik för lärare, åk 7-9, II (genomgången)Eller motsvarande
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper i matematisk analys. Ett annat syfte är att deltagaren ska utveckla sina ämnesdidaktiska kunskaper för att kunna se kursinnehållet i vardagliga sammanhang och använda dessa som utgångspunkt för att skapa goda lärandesituationer.
Kursen erbjuder fördjupade studier av elementära funktioner. Vidare introduceras gränsvärdesbegrepp och kontinuitet, derivator och deras tillämpningar samt primitiva funktioner och integraler med tillämpningar. Kursen erbjuder även en orientering om analysens historiska utveckling som rörelsens och förändringens matematik. Användande av den matematiska analysens verktyg och begrepp utgör ett centralt moment i delkursen. Deltagaren arbetar med att lösa problem hämtade från sin egen vardag, skolans läromedel samt från tillämpningar inom natur- och samhällsvetenskap.
Räknare och datorprogramvara används för att stärka begreppsförståelsen inom såväl det egna lärandet som den egna undervisningen.
Under kursen granskas och värderas kritiskt läromedel i förhållande till styrdokument, olika synsätt på kunskap och lärande samt olika elevers förutsättningar och behov.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för och hantera begrepp och lösningsmetoder inom grundläggande matematisk analys samt kunna redogöra för analysens utveckling i ett historiskt perspektiv
- tillämpa den matematiska analysens begrepp och metoder
- använda räknare och datorprogram i syfte att utveckla förståelsen av matematiska begrepp och resonemang inom området analys
- kritiskt granska och värdera läromedel samt reflektera över dessa utifrån styrdokument, olika synsätt på kunskap och lärande samt elevers förutsättningar och behov
Kursen läses som en kombination av campus och distans. De campusförlagda utbildningsdagarna består av föreläsningar, laborativa och undersökande aktiviteter, digitala workshops och litteraturseminarier. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala matematiska begrepp och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet och diskuteras sedan under utbildningsdagarna (omvänt klassrum).
Deltagaren genomför läraktiviteter, som bedöms formativt av kursens lärare. Den didaktiska litteraturen följs upp i individuella läsjournaler, som kursens lärare ger respons på, och i gruppdiskussioner på campus och på kursens internetplattform. Kursens genomförande bygger på att deltagaren aktivt bidrar med egna lösningar, erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv vid arbetet med uppgifter och litteratur.
Mål 1 och 2 examineras genom en skriftlig salstentamen.
Mål 3 examineras genom en digital salstentamen.
Mål 4 examineras genom en digital presentation inom ramen för ett seminarium med åtföljande skriftlig reflektion.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Utöver i kursplanen angivna bedömningsformer kommer bedömning i samband med validering och tillgodoräknande att kunna ske med andra bedömningsformer. Det som tillgodoräknas efter validering ingår inte i betygssättningen.
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Endimensionell analys. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Övningar i Endimensionell analys. Lund: Studentlitteratur (50 s)
NCM (2014). Nämnaren Tema 10 - Matematikundervisning i praktiken.
Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutveckling, (94 - 204), (111 s)
Pansell, Anna & Björklund Boistrup, Lisa (2018). Mathematics Teachers Teaching Practices in Relation to Textbooks: Exploring Praxeologies. The Mathematics Enthusiast, 15(3), 541-562 (artikel nr 13, 23 s)
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 100 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.