Grundnivå
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Inget huvudområde
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om bedömning såväl i den egna ämneskontexten som i ett bredare perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sina färdigheter i att tillämpa rådande betygssystem i en undervisningspraktik.
Kursen behandlar relationen mellan undervisning, formativ och summativ bedömning och betygsättning i ett svenskt och internationellt perspektiv. Det nuvarande mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet analyseras ingående, utifrån betygsystemets konstruktion, den kriterierelaterade bedömningsprincipen samt hur bedömning och betygsättning är avsedda att tillämpas. Etiska aspekter på lärares bedömningsarbete diskuteras. I anslutning till detta behandlas också frågor kring plagiering och fusk i bedömningssammanhang.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för hur lärarens bedömningspraktik påverkas av att verka i ett målrelaterat betygssystem
- skapa och sammanväga olika former av bedömnings- och betygsunderlag utifrån ämnet och fördjupade kunskaper i betygsättning
- utveckla, använda och kritiskt granska varierande former för bedömning som stöd för elevernas lärande utifrån ämnet och fördjupade kunskaper om bedömning
- synliggöra och kommunicera elevers lärande och kunskapsutveckling utifrån olika bedömningsunderlag. (4)
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Prov 1: Individuell skriftlig tentamen (Individual Written Examination), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Individuell skriftlig uppgift med seminarium (Individual Written Assignment and Seminar), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Hattie, John & Timperley, Helen (2007). The Power of Feedback. Review of Educational research 77(1), pp 81-112. (31 s.).
Hirsh, Åsa & Lundahl, Christian (Red). (2021). Hållbar bedömning. Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Stockholm: Natur & Kultur. (395 s.)
Jönsson, Anders (2020). Lärande bedömning . Malmö: Gleerups Utbildning AB. (181 s.)
Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. I Klapp Lekholm, Alli; Norell, Jan-Olof; Olsson, Bengt; Petersson, Astrid; Pramling Samuelsson, Ingrid; Pramling, Niklas & Ridderlind, Inger. Bedömning för lärande. En grund för ökat kunnande. Forskning om undervisning och lärande 3. (9 s.) Tillgänglig via internet.
Lindström, Lars, Lindberg, Viveka & Pettersson, Astrid (red.). (2013). Pedagogisk bedömning: Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Liber. (270 s.)
Vetenskapliga publikationer och relevanta styrdokument tillkommer.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.