Grundnivå
Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå.
Kursen ingår i huvudområdet och kan ingå i examensfordringarna för Kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
Kursen introducerar ämnet medieteknik i relation till dess historiska, nutida och framtida utveckling med särskilt fokus på dess idétraditioner. Kursen introducerar också vetenskapsteoretiska och metodologiska frågor inom medieteknik. Med utgångspunkt i det samtida medielandskapet behandlar kursen olika sätt att analysera medietekniska fenomen. I kursen utvecklar studenterna medieteoretiska kunskaps-och begreppsförståelser i relation till existerande och framväxande medieteknologier, deras betydelse för medieindustrin såväl som relevanta sociala, ekonomiska och kulturella aspekter och faktorer. Kursen innehåller teoretiska såväl som praktiska moment.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och diskutera det samtida medietekniska landskapet med fokus på samspelet mellan olika medieteknologier och deras sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar.
2. redogöra för och reflektera över huvuddragen i medieteknikämnets relevanta idétraditioner.
3. ge exempel på vetenskapsteoretiska och metodologiska frågor inom medieteknik
4. redogöra för mediers betydelse för samhällsutvecklingen
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
5. analysera medietekniska fenomen med hjälp av för forskningsområdet relevanta teorier och metoder.
6. muntligt, skriftligt och i olika medier kommunicera och diskutera vetenskapliga problem och resultat inom medieteknik.
7. kunna utföra grundläggande informationssökningar och utföra enkel referenshantering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
8. värdera frågeställningar om jämställdhet och makt inom det medietekniska området
9. analysera och värdera användningen av medieteknik ur samhälleliga, kulturella och etiska perspektiv
Kursen inkluderar föreläsningar, seminarier, workshops och självstudier.
Kursen examineras genom:
Inlämningsuppgift 1 (1 hp, UV) LM: 1, 9
Inlämningsuppgift 2 (2 hp, UV) LM: 1-9
Inlämningsuppgift 3 (2 hp, UV) LM: 3, 5-7
Inlämningsuppgift 4 (3 hp, UV) LM: 1, 4-8
Skriftlig tentamen (5 hp, UV) LM: 1, 2, 4, 5, 9
Aktivt seminariedeltagande (2 hp, UG) LM: 6-7
- Bengtsson, S., Ericson, S., & Stiernstedt, F. (2020). Medievetenskapens idétraditioner. Lund: Studentlitteratur.
- Berg, M., Engberg, M. & Leckner, S. reds. 2023. Tekniska mediestudier. En introduktion till metoder och teknologier. Lund: Studentlitteratur.
- Gripsrud, J. (2011). Mediekultur och mediesamhälle. Göteborg: Daidalos.
- Löfgren, O., & Ehn, B. (2012). Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större ändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Obligatorisk inom Medieteknik: Webbaserad design och utveckling och Medieteknik: Media management.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.