EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Farmaci: Farmakologi och farmakokinetik

Engelsk benämning

Pharmacy: Pharmacology and Pharmacokinetics

Kurskod

RP143B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2024-02-13

Fastställandedatum

2024-04-22

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B och RP123B är godkända.

Huvudområde

HSFAR / Farmaci

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kompetens för att bedöma och värdera patobiologiska aspekter samt farmakodynamiska och farmakokinetiska metoder och resultat som dokumenterats vid utveckling och användning av läkemedel. Vidare är syftet att bredda farmakologikompetensen och fördjupa de specifika kompetenserna inom farmakokinetik.

Kursen är en utvidgning och fördjupning av tidigare kurser (RP113A, RP131B). I kursen integreras studentens kunskaper inom fysiologi, cellbiologi, immunologi och kemi med farmakologi och patobiologi genom tillämpning på utvalda sjukdomstillstånd. Farmakologiska begrepp och mekanismerna bakom läkemedelsverkan liksom farmakokinetikens betydelse diskuteras. Kursen inleds med en fördjupning inom farmakokinetiken där beräkningar med matematiska modeller tillämpas. Studenterna introduceras och handleds också till självständiga beräkningar i en databas med simulerade patientdata. Därefter behandlas teman som belyser ett urval av sjukdomstillstånd. Detta görs genom att bakomliggande orsaker, symtom, farmakologisk och icke-farmakologisk behandling samt etiska ställningstaganden diskuteras. Farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper samt aspekter gällande kontraindikationer, interaktioner, graviditet, amning och biverkningar för de avhandlade substanserna behandlas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. förklara patologiska, farmakodynamiska och farmakokinetiska grundprinciper samt utföra beräkningar inom dessa områden,
  2. redogöra för farmakologiska behandlingsstrategier av aktuella sjukdomstillstånd och för de relevanta substansernas farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper,
  3. formulera hypoteser kring patologiska orsaker för sjukdomar och den farmakologiska behandlingen av dessa,
  4. bedöma för- och nackdelar med olika typer av farmakologisk intervention,
  5. bedöma hur patobiologiska processer kan påverka farmakokinetik och farmakodynamik och därmed behandling med läkemedel,
  6. förklara olika typer av interaktioner med läkemedel, och
  7. beräkna och värdera farmakologiska data samt att bedöma relevans för att tillämpa lämpliga doseringsregimer.

Arbetsformer

Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion Arbetsformerna för lärandemål 1-6 består av föreläsningar, litteraturstudier, gruppövningar, seminarier, räkneövningar, skriftliga och muntliga redovisningar och inlämningar. Arbetsformen för lärandemål 1, 5 och 7 består dessutom av databasövning. Nätbaserade moment förekommer. Obligatoriska moment är muntliga presentationer, skriftliga inlämningar och databasuppgifter.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-6 examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom muntliga presentationer och skriftliga inlämningar. Lärandemål 1, 5 och 7 bedöms dessutom baserat på färdigställande av uppgifter i databas. Fokus vid bedömningarna ligger på studentens förmåga att förklara och beräkna patologiska, farmakodynamiska och farmakokinetiska grundprinciper och parametrar samt redogöra för farmakologiska behandlingsstrategier av aktuella sjukdomstillstånd och för de relevanta substansernas farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper. Vidare bedöms studentens förmåga att redogöra för potentiella läkemedels för- och nackdelar, samt för läkemedelsinteraktioner och hur patobiologiska processer kan påverka läkemedels kinetik och dynamik.

Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.

För att erhålla betyget G på kursen ska obligatoriska moment vara genomförda och den individuella skriftliga examinationen vara godkänd. För betyget väl godkänd krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.

Rätt till omprov

Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat

Kurslitteratur

FASS, (senaste upplagan) Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se.

Eriksson T, Midlöv P, (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Studentlitteratur, Lund 200 av 622 s.

Tozer TN, Rowland M, (2015) Essentials of Pharmacokinetics and Pharmacodynamics (upplaga 2). Lippincott, Williams & Wilkings, Philadelphia, Penn, USA. 386 s.

Kompendier och artiklar utdelas under kursens gång ca 50 s.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.