Kursplan
Kursplan våren 2030
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
- CD101A Imperativ programmering (7,5 hp)
- CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
- CD141A Programvaruutveckling och projekt (15 hp)
Huvudområde
CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik (specialisering Tillämpad data science).
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig förståelse för etablerade praktiker och aktuell forskning relaterad till programvaruutveckling, samt påverkan och användning av data science i programvaruteknik.
Kursen förmedlar perspektiv på programvaruutvecklingstekniker och gemensamt projektarbete och aktuella framsteg inom programvaruutveckling. Några tekniker och metoder som behandlas är:
- Datadriven innovation och datadrivet beslutsfattande inom forskning och utveckling av artefakter
- A-B-testning, datainsamlingstekniker
- Mjukvaruutvecklingsramverk för Scrum och Kanban som implementerar Agile- respektive Lean-metoder
- Distribuerad programvaruutveckling
- Testdriven utveckling
- DevOps/DataOps/MLOps principer och praktiker
- Utmaningar vad gäller att åstadkomma högpresterande grupper för mjukvaruutveckling
- Datadriven innovation: hur insamlade användardata kan införas i programutvecklingscykeln, under design-, implementations-, utvärderings- och underhållsfaserna
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. redogöra för kulturella och sociala utmaningar i att sammansätta, leda och delta i högpresterande grupper för mjukvaruutveckling, och
2. redogöra för vad som kännetecknar olika programvaruutvecklingstekniker.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. identifiera hur verksamheter kan omprövas och förbättras med hjälp av insamlade användardata,
4. förbereda och välja strategier och metoder för genomförande av effektiva programvaruutvecklingsprojekt,
5. driftsätta och upprätthålla maskininlärningssystem inom produktion både pålitligt samt effektivt, och
6. praktisera akademiskt språkbruk för att presentera och reflektera, i skriftlig såväl som muntlig form.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
7. göra bedömningar inom området, under övervägande av relevanta praktiska, vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, och 8. identifiera sina behov för ytterligare kunskap och ta ansvar för sin egen fortsätta utveckling inom området.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och självstudier.
Bedömningsformer
För godkänt betyg krävs
- godkänd förstudierapport i grupp som presenteras muntligt och skriftligt (3,5 hp, UG) (Lärandemål 1-4, 6)
- godkänd individuell skriftlig reflektion (4 hp, UA) (Lärandemål 1, 5-8)
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den individuella skriftliga reflektionen.
Kurslitteratur
- Kohavi, R., Tang, D. & Xu, Y. (2020) Trustworthy Online Controlled Experiments, Cambridge University Press.
- Ståhl, D. & Mårtensson, T. (2018) Continuous Practices: A Strategic Approach to Accelerating the Software Production System, Lulu.com.
- En samling vetenskapliga artiklar.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.