Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
För tillträde till kurs TV332A skall studenten ha godkänd portfolio (10 hp) provkod 2401, från kurs TV331A
Huvudområde
ODOHA / Oral hälsa
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen.
Innehåll
Kursen omfattar studier inom kariologi och parodontologi samt om hur obalans i det orala ekosystemet uppkommer. Preklinisk färdighetsträning genomförs på modell och medstudent. Övergripande är förberedelse för mötet med en patient i behandlingsstolen. Studenten tränar under kursen patientomhändertagande och personcentrerad hälsokommunikation.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för parodontiets anatomi och histologi
2. beskriva inflammations- och läkningsprocessen i relation till orala vävnader
3. förklara hur obalans uppkommer i det orala ekosystemet och vad det innebär för den orala hälsan
4. förklara metoder för att diagnostisera karies och parodontala sjukdomar
5. förklara etiologi och riskfaktorer för karies och parodontala sjukdomar
6. förklara metoder att förebygga karies och parodontala sjukdomar
7. förklara icke-operativ behandling av kariessjukdom
8. förklara icke-kirurgisk behandling av parodontala sjukdomar
9. beskriva kostens betydelse för oral hälsa
10. förklara betydelsen av hälsosamma och ohälsosamma matvanor för oral hälsa
11. förklara tekniker för mekanisk parodontal infektionskontroll
12. redogöra för principer för kommunikation mellan tandhygienist och patient
13. redogöra för grundläggande principer avseende personcentrerad samtalsmetodik i hälsokommunikation
14. redogöra för smittvägar och smittskydd i tandvården
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
15. identifiera friska och sjuka förhållanden i parodontala vävnader
16. under handledning diagnostisera karies och gingivit
17. utföra registrering av plack och professionell tandrengöring
18. utföra instrumentering på modell
19. utföra skärpning av handinstrument
20. genomföra individanpassad kostrådgivning och ge råd avseende fluoridanvändning
21. söka och diskutera vetenskaplig litteratur om metoder för att främja oral hälsa
22. kommunicera muntligt om orala hälsotillstånd utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
23. genomföra individanpassad information och instruktion för att främja den orala hälsan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
24. reflektera över egen kunskap, färdighet och förhållningssätt
25. uppträda respektfullt i relationer med studenter, lärare och personal
Arbetsformer
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, obligatoriska seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer.
Praktisk och preklinisk färdighetsträning
Du har färdighetsträning på universitetstandvården på medstudent och modell i olika patientförberedande kliniska moment.
Bedömningsformer
Kursen omfattar två provmoment:
- Portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, individuella samt skriftliga och muntliga gruppuppgifter, egenreflektion, kamratåterkoppling, återkoppling i klinik. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenten på lärplattformen. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut, varvid kursmål 15–25 examineras.
- skriftlig individuell tentamen (15 hp). Varvid kursmålen 1–14 examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler.
Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV333A upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och färdighetskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till kurs TV333A.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet bedömningstillfällen till tre.
Kurslitteratur
- Dahlén G, Fiehn NE, Olsen I, Dahlgren U. Oral Microbiology and Immunology. Munksgaard Danmark, Copenhagen 2012.
- Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management. 2015, 4th ed. John Wiley & Sons, Ltd;2024.
- Hansson BO, Ericson D. Karies - sjukdom och hål. 5 uppl. Stockholm: Gothia Fortbildning AB; 2019.
- Klinge B, Gustafsson A. Parodontit: en introduktion. 7 uppl. Stockholm: Gothia fortbildning; 2019.
- Larsson I, Palm L, Rahle Hasselbalch L. Patientkommunikation i praktiken: information, dialog, delaktighet. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur; 2016.
- Marsh PD, Lewis MAO, Rogers H, Williams D, Wilson M. Marsh and Martin's Oral Microbiology. 6 ed. Churchill Livingstone; 2016
- Sjögren K, Virdeborn C. Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård. 2 uppl. Stockholm: Gothia fortbildning AB; 2020.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.