Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2028

Kursplan våren 2028

Benämning

Barndom och lärande: Perspektiv på lärarskap i förskola

Engelsk benämning

Childhood and Education: Perspectives on the Teaching Profession in Preeschool

Kurskod

FO603A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2024-12-18

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: FO272A, Barndom och lärande: Villkor för barns utveckling och lärande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin kunskap om förskolläraryrket samt den egna yrkesrollen.

Inom kursen undersöks och diskuteras förskolläraryrket utifrån olika teoretiska perspektiv och i relation till internationell och nationell forskning. Kursen ger också möjlighet för studenten att värdera och kommunicera sin egen kunskapsutveckling i relation till förskolans uppdrag och pedagogiskt ledarskap. Kursen erbjuder studenten olika teoretiska perspektiv på förskolläraryrket och förskollärares verksamhet. Tyngdpunkten ligger på att studenten själv tar ställning till och utvecklar en reflexiv uppfattning om yrkets roll och relevans i samhället.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. kritiskt diskutera, värdera och dra pedagogiska slutsatser kring lärarrollen i förhållande till ett teoretiskt perspektiv

  2. kritiskt diskutera den egna yrkesrollen i relation till förskolans uppdrag och olika teoretiska perspektiv

Arbetsformer

Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i diskussioner och presentationer.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.

Prov 2: Paper (Paper), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2. 

För att erhålla betyget Väl godkänt på kursen krävs Väl Godkänt på prov 2.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015). Respekt för lärarprofessionen. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: Liber (190 s.)

Hansen, David (2018). Bearing Witness to the Fusion of Person and Role in Teaching. The Journal of Aesthetic Education, 52 (4), 21-48 (27 s.)

Higgins, Chris (2003). Teaching and the Good Life: A Critique of the Ascetic Ideal in Education. Educational Theory, 53 (2), 131-154 (23 s.)

Korsgaard, Morten, T. (2019). Exploring the role of exemplarity in education: two dimensions of the teacher’s task. Ethics & Education, 14(3), 271-284 (14 s.)

Lilja, Peter & Dahlbeck, Johan (2021). Lärarskap: en essä om vad det innebär att vara lärare. Pedagogisk Forskning i Sverige, 26(4): 127-140. (14 s.)

Maxwell, Bruce (2015). ‘Teacher as Professional’ as Metaphor: What it Highlights and What it Hides. Journal of Philosophy of Education, 49 (1), 86-106 (20 s.)

Reagan, Timothy (2010). The Professional Status of Teaching, i: Bailey, Richard, Barrow, Robin, Carr, David & McCarthy, Christine (red.). The SAGE handbook of Philosophy of Education. London: SAGE, 209-221 (12 s.)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.